نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

آفت دهان نوزاد

مادرانی که فرزند نوزاد دارند همواره نگران شیر خوردن آن ها هستند. شیر خوردن نوزادان گاهی با مشکل مواجه می شود. برفک یا آفت دهان باعث بی قراری در نوزاد شده و می تواند شیرخوردن او را مختل کند. این بیماری شایع به خاطر ظاهر نامطلوب غالبا باعث نگرانی مادران می شود. در ادامه به بیان این بیماری می پردازیم.

آفت دهان نوزاد

آفت دهان نوزاد

 

آفت دهان نوزاد یا برفک دهان نوعی قارچ به نام «کاندیدا آلبیکانس» است که رگه‌ های سفید رنگ داشته و روی زبان، داخل لپ و ته زبان تشکیل می‌ شود. در پس زمینه رنگ سفید برفک، بافت التهابی قرمز رنگی قرار دارد. بنابر‌این پدران و مادران حتما باید بدانند که برفک دهان با دلمه‌ های شیر روی زبان بچه تفاوت دارد. دلمه شیر فقط روی سطح زبان تشکیل می‌شود و لا‌ به‌ لای پرز‌های زبان بستر‌های سفید رنگی را ایجاد می‌کند.

قارچ کاندیدا

قارچ کاندیدا

 

قارچ کاندیدا در دستگاه گوارش بیشتر بزرگسالان و نوزادان وجود دارد. این قارچ توسط دستگاه ایمنی بدن و با کمک باکتری های مفید کنترل می گردد. در صورتی که سیستم ایمنی نوزاد کاملا تکامل پیدا نکرده باشد یا در اثر بیماری و مصرف داروهای شیمیایی ضعیف شده باشد قارچ کاندید بیش از حالت طبیعی خود رشد کرده و موجب عفونت قارچی در نوزاد می شود.

بسیاری از نوزادان که ممکن است از همان ابتدا به برفک دهان مبتلا شده و به خاطر این بیماری نتوانند شیر بخورند. در ماه‌های اول تولد، والدین باید مراقب تغذیه نوزاد بوده و اگر شیر را پس زد اقدامات لازم را انجام دهند. برفک دهان علاوه بر بی قراری و گریه نوزاد باعث تغییر ظاهر زبان نوزاد نیز می گردد. اگر بی قراری و گریه کردن نوزاد با پس زدن شیر همراه شد حتما باید نگاهی به زبان نوزاد بیاندازید.

پیشگیری

پیشگیری

 

پیشگیری از برفک دهان ساده بوده و با رعایت بهداشت عمومی می توان از مبتلا شدن نوزاد به برفک جلوگیری کرد. سینه مادر، پستانک، سر شیشه و قاشق غذاخوری نوزاد نیز نباید آلوده باشند. اگر با سینه خودتان به نوزاد شیر می دهید باید مطمئن باشید که سینه شما به قارچ آلوده نشده باشد. در صورتی که نوک سینه دردناک و قرمز شده باشد احتمال آلودگی به قارچ برفک دهان وجود دارد. اگر با شیشه به نوزاد شیر می دهید باید سر شیشه و سر پستانک را هر بار پس از مصرف خوب بشویید. نگه داری شیر در یخچال نیز از رشد قارچ جلوگیری می کند.
برفک شدید دهان باعث اختلال در وزن گیری نوزاد می شود. متخصصان معمولا در این مواقع داروهای ضد قارچ مانند نیستاتین تجویز می کنند.