نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

آفت دهان و ایدز

آفت دهان و ایدز

آفت دهان و ایدز

همانطور که می‏ دانید بیماری ایدز یا نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی، سیستم ایمنی بدن را مورد هدف قرار داده و موجب تضعیف آن می گردد. زمانی که ویروس ایدز وارد بدن می ‏شود به سلول‏ هایی که مسئول دفاع بدن هستند حمله کرده و آن ها را از بین می ‏برد. پس از این اتفاق بدن به ‌تدریج در برابر عوامل بیماری‏ زا ضعیف شده و علائم بیماری در فرد بروز می‌کند. در ادامه به بیان ارتباط آفت دهان و ایدز می پردازیم.

آفت دهان و ایدز

آفت

 

قبل از هر چیز ابتدا تعریف کوتاه از ایدز و آفت دهان را ارائه می کنیم سپس در ادامه ارتباط آفت دهان و ایدز را مطرح می کنیم.

آفت دهان

آفت دهان

 

بیماری آفت دهان در همه سنین ممکن است برای فرد به وجود آید. آفت دهان شامل زخم های عود کننده و دردناکی در داخل دهان می شود. این زخم ها اندازه هایی کوچک یا بزرگ دارند.

ایدز

ایدز

 

همانطور که گفته شد ایدز یک بیماری نقص ایمنی بوده و سه مرحله دارد. مرحله اول زمانی است که ویروس وارد بدن فرد شده و فرد مبتلا می شود. در همان شروع عفونت های حاد خود را نشان می دهند. پس ازگذشت چند هفته بیماری وارد مرحله نهفتگی شده و فرد و حتی جامعه پزشکی از وجود ویروس در بدن آگاهی ندارند. این دوره که دوره انتقال نام دارد. اگر بیمار بتواند علائم هشدار دهنده بیماری خود را جدی بگیرد و به پزشک مراجعه کند می توان با آزمایش هایی بیماری را شناسایی کرده و بیمار تحت مراقبت قرار گیرد.

با دیدن چه علائمی در دهان باید به ایدز شک کرد؟

هنگامی که تعداد زیادی از سلول‏ های دفاعی از بین می‏ روند، ممکن است برخی علائم مشکوک و مبهم در بدن از جمله دهان ظاهر شوند.
یکی از این علائم ظاهر شدن آفت‏ است. باید گفت که آفت به تنهایی نمی تواند نشان دهنده ایدز باشد. زمانی آفت نشانه ایدز است که دوره های آن ۵-۶ یا ۷ بار در ماه تکرار شود.
در صورت بروز این علائم باید به پزشک مراجعه کرد تا با انجام آزمایش های تکمیلی علت بروز این مشکل مشخص شود. آفت هایی که در اثر ایدز خود را نشان می دهند با آفت های معمولی در ظاهر تفاوتی نداشته و فقط در مدت زمان بروزشان با یکدیگر متفاوت هستند. آفت های ناشی از نقص سیستم ایمنی زمانی طولانی داخل محیط دهان باقی مانده و با هیچ روشی درمان نمی شوند. در صورتی که آفت های معمولی بعد از چند روز کاملا از بین می روند.