نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

تفاوت کامپوزیت و لمینیت

لبخند هالیوودی

لبخند هالیوودی

یکی از سوالات متداولی که بیش تر مراجعه کنندگان انجام طراحی لبخند دارند این است که لمینیت و کامپوزیت چه تفاوتی با هم دارند و چرا هزینه متفاوتی دارند؟ در این مقاله تفاوت کامپوزیت دندان و لمینیت دندان را با هم بررسی می کنیم.

تفاوت کامپوزیت و لمینیت دندان

برای بررسی تفاوت کامپوزیت و لمینیت دندان باید هر یک از آن ها را جداگانه بررسی کنیم. باید بدانید که منظور از کامپوزیت، ونیرکامپوزیتی و از لمینیت دندان، لمینیت سرامیکی است.

شباهت و تفاوت

شباهت و تفاوت

 

از لمینیت و کامپوزیت برای برطرف کردن زردی دندان، شکل بد دندان ها و اصلاح طرح لبخند استفاده می شود. مهم ترین تفاوت کامپوزیت و لمینیت دندان در جنس ماده ساخته شده و مراحل ساخت آن ها است.

لمینیت سرامیکی

لمینیت

 

برای توضیح بیشتر باید گفت که لمینیت سرامیکی پس از تراش زدن دندان و قالب گیری توسط لابراتوار ساخته شده و شکل نهایی آن توسط دندان پزشک تایید می گردد.  پروسه درمان در حدود ۲ تا ۳ هفته زمان می برد.

مزیت لمینیت سرامیکی

موارد زیر مهم ترین ویژگى لمینیت سرامیکى هستند که به ترتیب بررسی می شوند.

استحکام

لمینیت سرامیکی استحکام بسیار زیادی دارد. در مواردی که دندان ها تحت استرس بالایی هستند و یا مشکلات ظاهری شدیدی مانند تغییر رنگ زیاد و یا شکستگی و پرشدگی های متعدد دارند از لمینیت سرامیکی استفاده می شود.

حداقل تراش

مهم ترین ویژگى لمینیت سرامیکی انجام درمان با حداقل تراش ممکن است. در مواردى که هدف از زیبایی و اصلاح رنگ و شکل دندان ها است از لمینیت استفاده می شود. این روش بر روی دندان های تقریبا سالمی که شکستگی و پوسیدگی کمی دارد و یا سن بیمار کم است مورد استفاده قرار می گیرد.

ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت

 

ونیر کامپوزیت نیازی به تراش دندان و قالب گیری نداشته و توسط دندان پزشک در همان جلسه فرم داده می شود. با توجه به این توضیحات به نظر می رسد که ونیرهای کامپوزیتی بهتر از  لمینیت های سرامیکی هستند. این مقایسه درست نیست. در حالی که به تغییرات بیشتری در فرم دندان ها و طرح لبخند آن ها نیاز داریم، لمینیت های سرامیکی گزینه بهتری نسبت به ونیر کامپوزیت است.