نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

تفکرات اشتباه درباره ی جرم گیری دندان

تفکرات اشتباه

تفکرات اشتباه

در این مقاله شما را با جرم گیری دندان و اهمیت و لزوم این کار و تفکرات اشتباه جرم گیری دندان آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تفکرات اشتباه جرم گیری دندان

تفکرات اشتباه جرم گیری

 

در ابتدا باید گفت که اکثر مردم به هر تغییر رنگی که بر روی دندان های خود مشاهده کنند جرم می گویند و این انتظار را دارند که با جرم گیری این لکه ها رفع شوند. اما این یک تصور اشتباه است.

دلیل تغییر رنگ دندان

دلیل تغییر رنگ دندان

 

برای شروع بهتر است انواع لکه های رنگی که ممکن است بر روی دندان ها مشاهده کنید را توضیح دهیم تا مشخص شود که تفکرات اشتباه جرم گیری دندان چه موقع بوده و می توان آن را انجام داد.

تغییر رنگ ناشی از مصرف دارو

یکی از دلایل تغییر رنگ دندان ممکن است مصرف دارو یا کمبود املاح مختلف به هنگام رشد جوانه دندان و یا افزایش فلوراید مصرفی باشد. این تغییر رنگ در ساختمان خود دندان وجود دارد و با جرم گیری و تراش دندان نیز پاک نخواهد شد.

تغییر رنگ ناشی از پوسیدگی

ممکن است بر روی دندان خود رنگ سیاه را مشاهده کرده باشید این رنگ متعلق به پوسیدگی دندان بوده که با پیشرفته شدن آن به شکل حفره در خواهد آمد. یکی از راه های تشخیص این تغییر رنگ ایجاد حفره بر روی دندان است و مانند جرم حجم اضافی را اشغال نمی کند.

تغییر رنگ ناشی از مواد مصرفی

این تغییر رنگ به دلیل مواد مصرفی و رسوباتی است که بر روی دندان ها تشکیل می گردد. این رسوبات که به شکل استین یا رنگدانه هستند مبحث جرم را تشکیل می دهند. این نوع تغییر رنگ یا همان جرم به خوبی با جرم گیری پاک می شود. این جرم ها در صورت عدم درمان ممکن است با تحلیل لثه و یا تخریب آن شده و به شل شدن دندان ها بینجامند.

جرم چیست و چگونه تشکیل می شود؟

جرم

 

بزاق دهان دارای املاح زیادی بوده که می توانند در دهان رسوب را تشکیل دهند. این رسوبات معمولا در قسمت هایی از دهان که امکان مسواک شدن کمتری دارند بیشتر تشکیل می شوند.این رسوبات بستر مناسبی را برای رشد و تکثیر میکروب ها تشکیل داده و کم کم به تشکیل بافت های بزرگ جرم منتهی می شود. رسوبات و جرم هایی که با چشم دیده می شوند نسبت به میزانی که در زیر لثه ها شکل می گیرند و منجر به تحلیل لثه و تخریب آن می شوند بسیار اندک است.

نکته مهم

نکته مهمی که در خصوص جرم های تشکیل دهنده مورد توجه قرار نمی گیرد این است که این رسوبات معمولا حاوی ۲۰ تا۴۰ درصد میکروب های مخرب دندان هستند که به تخریب دندان پرداخته و سست شدن پایه های دندان را شکل می دهند. پس جرم گیری علاوه بر تمیز کردن دندان ها موجب جلوگیری از تخریب لثه می گردد. نکته دیگر این است که لثه ای که در اثر جرم دندان تحلیل رود توسط بدن دیگر قابل به دست آوردن نیست. در واقع این تحلیل لثه علاوه بر مشکلات زیبایی موجب حساسیت دندان ها می گردد.

تفکرات اشتباه

تفکرات اشتباه

 

 

نکات مهم جرم گیری

  1. اگر دندان جرم زیادی را بر روی خود داشته باشد پس از جرم گیری احتمال حساسیت دندان زیاد می شود. اما نگران نباشید. این حساسیت به مرور کاهش پیدا می کند و شما برای کاهش سریعتر می توانید از خمیر دندان های سنسوداین برای یک دوره ۲ ماهه استفاده کنید.
  2. یک بار جرم گیری را در برنامه سالیانه خود داشته باشید.
  3. نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان را یاد بگیرید. با یاد گرفتن این موارد تشکیل جرم را به حداقل می رسانید.
  4. اگر آنتی بیوکی برای قبل یا بعد از جرم گیری نیاز باشد توسط پزشک تجویز می شود. پس به صورت سر خود دارو مصرف نکنید.
  5. اگر به موقع مسواک زدن متوجه خونریزی لثه ی خود شدید، باید این نکته را بدانید که آن ناحیه دچار مشکل شده است و باید به پزشک مراجعه کنید اما مردم به اشتباه مسواک زدن آن ناحیه را متوقف می کنند. این در حالی است که باید آن ناحیه بیشتر مسواک زده شود.
  6. پس از انجام جرم گیری حتما از دهانشویه ای مانند پرسیکا یا ماتریکا استفاده کنید. این دهانشویه ها به بهبود زخم های به جا مانده از جرم موثر است. اما باید به مدت زمان مصرف دهانشویه دقت کرد و پس از یک هفته بعد از جرم گیری مصرف آن را قطع کرد.

در این نوشته به بیان تفکرات اشتباه جرم گیری دندان پرداختیم. اگر نیاز به مشاوره بیشتر دارید با ما تماس بگیرید.