نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

دندانپزشکی در سالمندان

دندانپزشکی در سالمندان

دندانپزشکی در سالمندان

مراقبت از دندان در سنین بالا مستلزم داشتن توانایی و البته صرف زمان و حوصله برای انجام آن است. در این مقاله بیشتر در این باره می پردازیم.

دندانپزشکی در سالمندان

دندانپزشکی

مراقبت از دندان ها و مسواک زدن برای بسیاری زمان بر و بی اهمیت است. به طوری که به دنبال به تعویق انداختن یا انجام ندادن آن هستند. مراقبت از دندان در سنین بالا به دلیل افزایش سن که بی حوضلگی را دوچندان می کند سخت تر از گذشته صورت می گیرد. باید گفت که هرچه سن افزایش پیدا کند پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا سرطان دهان افزایش پیدا می کند. همچنین باید گفت دندان و بیماری های آن با بیماری های قلبی مرتبط هستند.

رابطه دندان و قلب

رابطه دندان و قلب

بین بیماری های پریودنتال و بیماری های قلبی رابطه وجود داشته و حتی بیماری های پریودنتال مشکلات قلبی را تشدید می کنند. بیماری های لثه ای به مقاومت التهابات درجه پایین کمک کرده و موجب تولید یا تشدید ساخت پلاک در شریان ها می شوند. اگرچه نباید از خطر ابتلا به سکته مغزی یا آلزایمر و برخی از آرتریت ها چشم پوشی کرد.

خشک شدن دهان

بزاق دهان بخش ضروری دهان بوده که مواد آلی را به شکلی ساده به مواد معدنی تبدیل می کند. همین امر موجب سالم و قوی ماندن دندان ها می شود. در برخی از موارد دیده شده که مصرف برخی از داروها موجب خشکی دهان و حتی پوسیدگی دندان می شود. اما با بالا رفتن سن دیگر غدد بزاقی به خوبی گذشته کار نکرده و موجب خشکی دهان می گردد. شما می توانید با نوشیدن آب کافی به کاهش عوارض این عارضه کمک کنید.

انتخاب بهترین مسواک

در افراد سالمند بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان، مشکلات عضلاتی و اسکلتی استخوان مسواک زدن را برای آنان دشوار می کند. مسواک برقی کمک بزرگی را به افراد سالمند خواهد کرد.

مصرف فلوراید

مصرف فلوراید

در صورتی که مسواک زدن به شکل مرتبی انجام شود نیاز به دهانشویه کم می گردد اما این نیاز قطع نخواهد شد. پوسیدگی دندان را می توان با مسواک زدن و مصرف فلوراید کمرنگ کرد.

استفاده از رژیم غذایی صحیح

کمبود کلسیم و ویتامین D می تواند در سنین بالا موجب پوکی استخوان و از دست رفتن دندان های شما می گردد. همچنین به میزان مصرف مواد قندی خود باید دقت کنید زیرا این دسته از مواد باعث از دست رفتن دندان ها و پوسیدگی آن ها می شود. در صورتی که بعد از صرف چنین موادی مسواک نزنید تنها روند پوسیدگی و از بین رفتن دندان های خود را محقق کرده اید.

مراجعه به دندانپزشک

مراجعه به دندانپزشک

دندانپزشکی در سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار می گردد. حتی اگر دندان شما مصنوعی است باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا در خصوص جای گیری مناسب دندان مصنوعی به اطمینان برسید. با توجه به موارد گفته شده در بالا بزرگترین راه حل برای حل مشکلات دهان و دندان مراجعه به دندانپزشک است. با مراجعه به دندانپزشک می توانید از وضعیت بیماری های دهانی و مشکلات لثه ای خود با خبر شوید تا آن ها را هرچه سریع تر درمان کنید. اگرچه سرطان دهان بیماری شایعی نیست و اوج بروز آن در سنین ۶۰ سالگی است اما با مراجعه به دندان پزشک می توان ابتلا به آن را بررسی کرد.

در صورتی که در زمینه دندانپزشکی در سالمندان نیاز به پزشک دارید می توانید با ما تماس بگیرید.