نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

دندان قروچه چیست

دندان قروچه چیست

دندان قروچه

دندان قروچه چیست؟ آیا تاکنون اتفاق افتاده که پس از بیدار شدن از خواب متوجه شوید که فک درد دارید و یا کلافه هستید اما منشا آن را نمی توانید پیدا کنید؟ شاید هم تا کنون کسی به شما گفته که به هنگام خواب دندان های خود را به هم می سایید. اگر چنین است با ما همراه باشید.

دندان قروچه چیست

دندان قروچه چیست

 

دندان قروچه چیست؟
باید گفت که دندان قروچه یا ساییدن دندان ها به یکدیگر، عملی است که بیشتر در خواب رخ داده اما در طول روز نیز امکان آن وجود دارد که اتفاق بیفتد. اگر این عمل در خواب رخ دهد به دلیل عدم آگاهی بیمار از انجام دندان قروچه منکر آن خواهد شد.

تاثیر دندان قروچه بر دندان ها

اگر نام براکسیسم را شنیدید باید بدانید که پای دندان قروچه در میان است. به طور کلی دندان قروچه شامل فشردن دو فک به هم یا قفل شدن فک ها به طور مکرر، به خصوص در خواب یا تحت فشارهای روحی روانی و ساییدن دندان ها است. این اتفاق بیشتر در شب و به هنگام خوابیدن فرد رخ می دهد. سر درد های دائمی و زخمی شدن فک نشان دهنده این اتفاق است که به طور ناخودآگاه صورت می گیرد. گاهی این دردها به صورت دردهای میگرنی، درد در ناحیه سر، پیشانی و گردنی خود را نشان می دهند. لذا کسانی که با این درد ها مواجه می شوند علاوه بر بررسی های مغز و اعصاب باید از لحاظ مفصل های گیجگاهی و فکی هم بررسی شوند.

ممنوعیت نوشابه و ادامس

ممنوعیت آدامس و نوشابه

 

افرادی که دندان قروچه دارند، نیازی به پرهیز غذایی خاصی ندارند و فقط باید از جویدن ادامس و نوشیدن نوشابه پرهیز کنند. زیرا:
جویدن آدامس به عضلات اجازه می دهد که به فشار آوردن به فک عادت کنند. به همین علت باید در طول روز هم مراقب باشید که به عصلات فک خود فشار نیاورید.
نوشیدن نوشابه به علت دارا بودن اسید فسفریک و اسید سیتریک باعث از بین رفتن مینای دندان شده و کلسیم را حل می کند. این موضوع باعث نرم شدن مینای دندان شده و در صورت ساییدگی به از بین رفتن دندان شدت می بخشد.

تقسیم بندی نوع دندان قروچه

مطالعات زیادی در باره علت رخ دادن براکسیسم یا دندان قروچه انجام شده است و آن را به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود. در نوع اولیه هیچ دلیل مشخص پزشکی برای بروز این مشکل وجود ندارد. در نوع ثانویه دندان قروچه همراه با اختلالاتی همراه است و با درمان اختلال، مشکل دندان قروچه حل می شود. نوع ثانویه در بزرگسالان به دو دلیل اصلی زیر اتفاق می افتد.

ناهماهنگی دندان ها

منظور از ناهماهنگی دندان ها جفت نشدن فک بالا و پایین که باعث جفت نشدن درست دندان ها می شود. اگرچه کج بودن یا فقدان دندان هم می تواند عامل ایجاد آن شود. در این حال سطح دندان ها با یکدیگر یکسان نیست.

استرس

وقتی از براکسیسم یا همان دندان قروچه صحبت شود استرس و فشار روحی را باید به عنوان عامل اساسی در نظر گرفت. استرس های روزانه و ناملایمات ممکن است در شب یا حتی در روز خود را به صورت دندان قروچه نشان بدهند. گاهی وقت ها این مشکل آنقدر حاد می شود که برای برطرف شدن این استرس باید به پزشک مراجعه و با مصرف دارو به حل این مشکل پرداخت. اما اگر این استرس ناشی از فعالیت های روزانه باشد می توان با ورزش کردن، گوش دادن به موسیقی ملایم، دوش آب گرم یا قرار دادن حوله گرم بر روی گونه به آرام کردن عضلات فک و کاهش استرس کمک کرد.

دندان قروچه کودکان

دندان قروچه در کودکان

هنوز دلیل مشخصی برای دندان قروچه، مشخص نشده است اما از روی سن می توان دلایل مختلفی برای این مشکل تشخیص داد که در بالا به مشکل بزرگسالان اشاره کردیم. کودکان بیشتر در دو مرحله از زندگی خود دندان قروچه می کنند. یکی زمان بیرون آمدن دندان های شیری و دوم زمان بیرون آمدن دندان های دائمی اما دلایل دیگری هم در به وجود آمدن دندان قروچه در کودکان دخیل هستند.

اگر به دندان قروچه مبتلا هستید می توانید به ما برای درمان به مراجعه کنید.