نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

راهنمای نهایی بهداشت دهان و دندان (بخش دوم)

راهنمای نهایی بهداشت دهان و دندان (بخش دوم)

در مقاله قبلی نکاتی را در رابطه با راهنمای نهایی بهداشت دهان و دندان ذکر کردیم که قصد داریم در این مقاله آن را ادامه دهیم.

مراجعه افراد دیابتی به دندانپزشک

ما همیشه به بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند توصیه می کنیم که مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنند. همیشه نمودار های بیمار، تاریخچه سلامتی و نگرانی های بیمار را به طور کامل بررسی می کنیم و اگر دکتر دلیلی را در نمودار مشاهده کرد، با پزشک آنها  تماس می گیرد و می پرسد ، “اگر این بیمار دندان های خود را درمان کند ، اشکالی به وجود نخواهد آمد؟”  و سعی می کند شما را از دستیابی به سلامتی مطلوب دهان باز نگذارد. بسیاری از بیماران به مطب ما مراجعه می کنند و از ما درباره محصولات مراقبت از دندان سوال می کنند. بارها از ما پرسیده می شود که “آیا شما یک مسواک معمولی یا یک دهان B را توصیه می کنید؟ ” . مسواک ها ابزار شما برای مراقبت از دندان های شما در خانه هستند.

توصیه ها

مواد غذایی مناسب

در صورت تلاش برای حفظ بهداشت دهان و دندان ، غذاهای مختلفی وجود دارد که باید از آنها دوری کنید. اینها شامل غذاهای قندی مانند آب نبات ، غذاهای چسبنده مانند میوه خشک ، غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی و غذاهایی با ارزش غذایی پایین است. در طول تابستان ، بسیاری از افراد توت فرنگی را دوست دارند که من همیشه توصیه می کنم زیرا آنها به طور طبیعی باعث سفیدی دندان می شوند. چیزهای دیگری که باید از آن دوری کنید شراب قرمز ، زغال اخته و البته سیگار یا دود سیگار است زیرا اینها به تیره شدن دندانهای شما کمک می کند.

نوشیدنی های شیرین

هر نوشیدنی با قند زیاد مانند نوشابه و برخی از آب میوه ها برای دندان ها مناسب نیست. اگر به دنبال یک گزینه جایگزین سالم هستید ، همیشه آب را توصیه می کنیم. گاهی اوقات بطری های آب فلوراید ندارد. اگر در محلی زندگی می کنید که آب در آن بی خطر است ، آب شیر آب مناسب ترین است. بعضی نوشیدنی ها ضرر زیادی برای دندان دارند مثلا  قند زیادی در آب سیب وجود دارد یا آب پرتقال بسیار اسیدی است. اگر نمی توانید دندان های خود را مسواک بزنید ، پس از نوشیدن هر یک از این نوشیدنی های شیرین یا اسیدی همیشه باید دهان خود را با آب بشویید.

نوع مسواک

بسیاری از مردم فکر می کنند که یک مسواک سخت باعث می شود دندان ها به طور موثرتری تمیز شوند. اما این کار باعث رکود لثه می شود که و بعداً علاوه بر حساسیت ، شکاف هایی در اطراف لثه ایجاد خواهید کرد که باعث ایجاد لکه های کمی می شوند که احتمالاً مجبور خواهید بود نوعی پیوند دندان را داشته باشید.

درمان

سفید کردن زوم دندان

سفید کردن زوم ، که بسیاری از افراد آن را دوست دارند بسیار سریع است. کمی گران تر از یک کیت سفید کننده خانگی خواهد بود ، اما نتایج فوری آن را مشاهده خواهید کرد.

سفید کردن زوم در مقابل سفید کردن معمولی

سفید کردن زوم دندان ها که در مطب انجام می شود یک عمل دو ساعته است که توسط پزشک متخصص دندانپزشکی انجام می شود. برای سفید کردن استاندارد دندان ، برداشتی از دندان های شما می گیریم ، سپس شما ژل سفید کننده را خریداری می کنید و آنها را در خانه مصرف می کنید. اگر از نتایج به دست آمده راضی نبودید هم فقط لطفاً دستورالعمل ها را دنبال کنید زیرا بسیاری از مردم فکر می کنند اگر کمی بیشتر از این دستورالعمل را انجام دهند، دندان هایشان کمی روشن تر می شوند ، اما طبق آنچه که ما با تجربه به دست آورده ایم، افراط باعث ایجاد و افزایش حساسیت دندان به همه چیز می شود.

مشکلات

 

بیماری لثه

در قدیم به بیماری لثه پیوره (عفونت لثه) گفته می شد. بیماری لثه از لثه شروع می شود که  شامل التهاب لثه ها است. بیماری پریودنتال نیز بیماری لثه است. کاری که با نگرانی در مورد بیماری لثه انجام می دهیم این است که مناطقی را که در هنگام مسواک و شستشو از دست می دهید را به شما نشان دهیم . سپس برای اندازه گیری فضای بین دندان و لثه از ابزار اندازه گیری پریودنتال ( پروب) استفاده می کنیم .

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال بیماری لثه است. این بیماری با لثه شروع می شود ، و اگر کسی سالها دندانپزشکی را نبیند ، رسوبات پلاک آن به چیزی تبدیل می شود که به آن تارتار ( رسوب ) گفته می شود. این رسوب به زیر خط لثه می رود و پزشک متخصص بهداشت باید آن را با یک وسیله از بین ببرد. اگر تارتار یا رسوب آن برداشته نشود ، همچنان در اطراف ناحیه ریشه ادامه رشد پیدا می کند و بهداشت دهان و دندان را به خطر می اندازد. این مسئله یک دلیل شایع برای بیمارانی است که به دلیل بیماری پریودنتال دندان های خود را از دست می دهند.

خونریزی و پس رفتن لثه ها

من همیشه از بیماران دارای لثه های پس رفته سؤال می کنم که آیا مسواک آنها مانند زمانی که از جعبه  خارج شده است به نظر میرسد؟ این را می پرسم زیرا این نشانگر خوبی است که آیا از مسواک مناسب استفاده می کنند یا خیلی سخت مسواک می زنند. موهای مسواک شما باید همانند آنچه در اولین روزی که از بسته خارج شده بود، به نظر برسد. اگر موهای مسواکتان پراکنده  شوند، بدان معنی است که شما خیلی سخت مسواک می زنید و لثه های شما به احتمال زیاد فرو می روند و سپس در قسمت پایین آن حساسیت خواهید داشت. خونریزی لثه طبیعی نیست ، مگر اینکه کوامادین را مصرف کنید ، یا داروی دیگری که توسط پزشک تجویز شده باشد که ممکن است باعث خونریزی لثه شود. ما مسواک زدن بسیار ملایم اما کاملی را پیشنهاد می کنیم .

حساسیت دندان

حساسیت دندان در درجه اول ناشی از سفید کردن بیش از حد در خانه است. اگر حساسیت دندان را تجربه می کنید ، باید خمیردندان خود را تغییر دهید. اگر دندان های سفید می خواهید ، که بیشتر افراد خواهان آن هستند، باید خمیر دندان های سفید کننده را با مدل های معمولی آن تناوبی عوض کنید. از خمیر دندان سفید کننده در شب استفاده کنید زیرا تمام شب در دهان شما خواهد ماند و سپس صبح ها آن را جایگزین کنید. همچنین ، اگر حساسیت دارید ، برای دندانهای حساس خمیردندان های مختلفی وجود دارد. حساسیت شامل غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد است. به طور کلی ، وقتی بیماران برای شکایت از دندانهای حساس به مطب ما می آیند ، ما عکس برداری اشعه ایکس را انجام می دهیم تا ببینیم مشکل اساسی در بهداشت دهان و دندان وجود دارد یا خیر.

کلینیک دندان پزشکی دکتر اوصیاء با در اختیار داشتن تجهیزات پیشرفته و کادر حرفه ای می تواند برای مشاوره شما در رابطه با بیماری های پریودنتال و آسیب های لثه ای بهترین تجربه را به ارمغان بیاورد. هم اکنون برای دریافت وقت مشاوره با ما تماس بگیرید.

https://www.amherst-dentist.com/ultimate-oral-hygiene-guide/:منبع مقاله