نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

روت پلنینگ

روت پلنینگ

روت پلنینگ

بهداشت دندان مساله ی مهمی است که باید به آن بسیار دقت کرد و در جهت اجرای آن گام برداشت در این مقاله به بهداشت دندان وجرم گیری عمیق می پردازیم.

روت پلنینگ

روت پلنینگ

 

جرم‌ گیری دندان نوعی از درمان های دوره ای دهان و دندان بوده که بسیار مهم و مفید است. در این روش سطح دندان، ریشه، اطراف دندان ها و لثه از سموم باکتریایی، پلاک و جرم پاک می شود. البته باید گفت که در جرم گیری دندان، تسطیح ریشه نیز انجام می شود. تسطیح ریشه به معنای جرم گیری ریشه به منظور کاهش التهاب لثه است. باید گفت که در صورت عدم درمان، پاکت ها عمیق تر شده و موجب تخریب استخوان نگهدارنده دندان و افتادن دندان می شود.

نحوه انباشت تارتار و پلاک بر روی دندان

باید گفت که تارتار یا جرم همان پلاک است که سفت و سخت می شود. در واقع زمانی که پلاک حذف نشود و مدام بر روی یکدیگر انباشت شوند جرم را تشکیل می دهند. تارتار تنها بر روی دندان تشکبل نمی شود بلکه زیر لثه نیز می تواند وارد شود. اگرچه باید گفت که پلاک ها مدام بر روی دندان از یک لایه چسبنده متشکل از قندها و باکتری هایی که توسط بزاق و غذاهایی که می خوریم تشکیل می شود.

مزیت جرم گیری دندان

اگر مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن در کنار جرم گیری دندان و ریشه قرار گیرد نتیجه و محافظت بسیار مطلوبی از بهداشت دهان و دندان ارائه می دهد. مزیت دیگر جرم گیری این است که روشی مقرون به صرفه، غیر جراحی و با حداقل تهاجم از بیماری های جدی تری مانند پریودنتیت جلوگیری می کند.

انواع تمیز کردن عمیق دندان

جرم گیری

 

به کار گیری هر کدام از روش ها وابسته به سالم بودن یا نبودن لثه ی شما دارد.

روت پلنینگ با استفاده از ابزارهایی در جهت حذف تارتار یا پلاک ریشه به کار گرفته می شود. این روش معمولا در ۲ جلسه انجام خواهد گرفت و نیازی به مراجعات بیشتر نخواهد داشت.

در این روش دندانپزشک با استفاده از دستگاه اولتراسونیک یا ابزارهای دستی به پاک کردن جرم های بین لثه و دندان می پردازد.

در این نوع از جرم گیری عمیق، مایعی را به زیر خط لثه فرستاده تا جرم و باکتری را بیرون بکشد و با از بین بردن آن موجب رشد دوباره بافت سالم شود.

 

چه کسی جرم گیری را انجام می دهد؟

عواملی که تعیین کننده نوع درمان و شخص درمانگر است، شدت جرم و پیشروی التهاب، بیماری  های لثه و نحوه واکنش به درمان است. در صورتی که جرم گیری سطحی باشد یا بیماری لثه مراحل ابتدایی خود را آغاز کرده باشد، دندانپزشک می تواند درمان را انجام دهد. اما موارد پیشرفته و پیچیده تر نیاز به تخصص بیشتر داشته و باید به متخصص بیماری های لثه یا پریودنتیست مراجعه کرد. در این موارد جراح ممکن است با برش هایی در لثه رسوبات سخت شده ی پلاک و ترمیم استخوان آسیب دیده را انجام دهد.

نحوه جرم گیری

نحوه جرم گیری

 

دندانپزشک پس از ارزیابی لثه میزان رسوبات پلاک و بروز مشکلات را ارزیابی می کند. در این هنگام فضای بین دندان و لثه که به آن سالکوس گفته می شود با استفاده از ابزارهای خاصی به نام پروب لثه اندازه گیری می شود. سالکوس در حالت عادی یک شیار v شکل و به عمق ۳ میلی متر و یا کمتر از آن است. در صورت بروز بیماری های لثه ای، این شیار عریض تر شده و یک پاکت عمیق تر با عمق بیشتر از ۳ میلی متر شکل می گیرد که باعث تجمع پلاک های مضر شده که بدون درمان های حرفه ای قابل برطرف نیست.

درد به هنگام جرم گیری زمانی اتفاق می افتد که دندان حساس بوده و یا پلاک و جرم زیادی جمع شده باشد. برای کم کردن درد معمولا از ژل یا تزریق ماده بی حس کننده استفاده می شود.

پس از بی حسی، متخصص از اسکیلر یا یک پاک کننده اولتراسونیک ویا از هر دو برای از بین بردن پلاک و جرم از انتهای لثه استفاده می کند. صیقل داده شدن سطح دندان ها باعث پیشگیری از تجمع پلاک در ریشه و بهبودی بافت لثه می گردد.

طریقه جرم گیری

عواملی مانند راحتی بیشتر و کاهش درد گاهی موجب می شود که جرم گیری به صورت ربع ربع انجام شود. این بدان معناست که ربع بالا و ربع پایین یک طرف صورت در یک جلسه و در جلسه بعدی طرف دیگر جرم گیری شود. دندانپزشک ممکن است برای کنترل عفونت و تسریع بخشیدن به روند درمان از آنتی بیوتیک، آنتی میکروبیال و … استفاده کند.

در صورتی که شخص بیماری لثه داشته باشد در مرحله ابتدایی درمان ممکن است جرم گیری دندان در فواصل سه ماهه و استفاده از نخ دندان و دهان شویه های دارویی به صورت روزانه تجویز گردد. در مرحله بعدی جرم گیری عمیق، جراحی پریودنتال و جراحی لیزر ممکن است انجام گردد.

استفاده از لیزر در جرم گیری دندان

درباره ی لیزر باید گفت که در صورت استفاده درست فواید بسیار و در صورت استفاده نادرست آسیب هایی خواهد داشت. بنابراین تنها کسانی که در این زمینه آموزش دیده اند باید از آن برای کمک به بیمار استفاده کنند. استفاده نادرست از طول موج یا توان های نامناسب لیزر منجر به آسیب بافت لثه می شود. استفاده درست و اصولی از لیزر در درمان موجب خونریزی، درد و تورم کمتر در طول جراحی می شود.

تفاوت جرم گیری معمولی و روت پلنینگ

هر دو این روش های درمانی برای تمیز کردن دندان از جرم است اما تفاوت هایی دارند. روت پلنینگ به عنوان تمیز کردن عمیق دندان شناخته می شود و برای حذف جرم و باکتری ها و باقی مانده های زیر لثه مورد استفاده قرار می گیرد. در حالیکه تمیز کردن معمولی دندان برای تمیز کردن دندان ها و بین آن ها تمرکز می کند.
۱- در روت پلنینگ بی حسی نیاز است اما در تمیز کردن معمولی هیچ نیازی به این کار نیست.

۲- در روت پلنینگ جرم، پلاک و بقایا از خط لثه و بالای آن برداشته می شود.

۳- در روت پلنینگ آنتی بیوتیک برای بهبودی تجویز می شود.

۴- در روت پلنینگ ریشه دندان صاف شده و شکل می گیرد تا باکتری از بین برود.

عوارض روت پلنینگ

عوارض روت پلنینگ

 

روت پلنینگ یا تمیز کردن عمیق دندان مانند هر درمان دیگری ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. این عوارض عبارتند از:

در صورت سفت شدن لثه باید مسواک زدن به شکل آرامی صورت گیرد تا از خونریزی بیشتر جلوگیری شود.

کل فرآیند روت پلنینگ ممکن است باعث تورم و التهاب یک تا دو روزه لثه ها گردد. این التهاب با گذشت زمان بهبود پیدا می کند.

این روش درمانی همانطور که جرم و پلاک را از بین می برد و باعث بهبودی می شود ممکن است لثه های شما را به اندازه یک میلیمتر یا بیشتر دچار تحلیل کند. این تحلیل ممکن است کانال ریشه را در معرض قرار دهد و باعث تشدید حساسیت به دماهای بالا شود.

پس از بیان این مباحث باید گفت که کاهش عوارض جرم گیری و موفقیت آمیز بودن آن علاوه بر تخصص و مهارت پزشک به ابزار مورد استفاده نیز بستگی دارد.

در صورت نیاز به مشاوره بیشتر می توانید با ما در تماس باشید.