نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

علت آفت دهان

علت آفت دهان

آفت دهان

بسیاری از افراد درد ناشی از زخم های سفید داخل دهان را که به آن آفت دهان گفته می شود را تجربه کرده اند. در بعضی اوقات این زخم ها خوردن و آشامیدن را برای فرد مشکل خواهند کرد. در ادامه به بیان دقیق علت آفت دهان می پردازیم. با ما همراه باشید.

علت آفت دهان

بهتر است در ابتدا به اینکه آفت دهان چیست، پاسخ دهیم و سپس به بیان انواع آفت ها و علت و نشانه های آن بپردازیم.

آفت دهان چیست؟

آفت دهان چیست

 

آفت دهان ( Aphthous stomatitis یا canker sores ) زخم های کوچک و عمیق در دهان بوده که حتی خوردن و آشامیدن فرد را نیز تحت شعاع قرار می دهد.

انواع آفت دهان

آفت های دهانی به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می شوند. آفت دهان ساده، ۳ تا ۴ بار در سال رخ داده و نهایتا تا ۱ هفته باقی می ماند. آفت دهان پیچیده، غیرمعمولی بوده و بیشتر در افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا بوده اند رخ می دهد.

علت

کمبود ویتامین B12

 

علت  آفت دهان همچنان نامشخص است. از دید برخی از متخصصان استرس، مسواک زدن شدید و محکم و یا آسیب دیدن بافت های دهان از علل اصلی آفت دهان است. گاهی اوقات خوردن بعضی از میوه ها مانند مرکبات، آناناس، سیب، انجیر، توت فرنگی و گوجه فرنگی که حاوی اسید هستند باعث ایجاد زخم شدن دهان و یا بدتر شدن آفت دهان می شود.
در برخی از موارد تیزی خود دندان و یا وسایل مورد استفاده دهان و دندان نیز می توانند عامل به وجود آورنده آفت دهانی شوند.
آفت های دهانی پیچیده ممکن است به دلیل بیماری های گوارشی مانند سلیاک و کرون، اختلال در سیستم ایمنی بدن و یا مشکلات تغذیه ای مانند کمبود ویتامین B12، روی و اسید فولیک رخ دهد.

آیا آفت دهان و تبخال هر دو یک بیماری هستند؟

آفت دهان و تبخال

 

اگرچه بسیاری از مردم این دو را باهم یکسان می دانند اما باید بگوییم که این دو بیماری هیچ شباهتی به هم ندارند. تبخال بر خلاف آفت، یک نوع ویروس مسری بوده که در بیرون از دهان شکل می گیرد اما آفت در داخل دهان ایجاد می گردد. تبخال که به هرپس سیمپلکس نوع ۱ نیز معروف است، گروهی از تاول های حاوی مایعات بوده که دردناک می باشند.

علائم آفت های دهانی چیست؟

خستگی و بی حالی

 

آفت ها معمولا در داخل دهان و سطوح داخلی لب، زبان، سقف دهان و پایین لثه ها ظاهر می شوند.
علائم معمولی آفت دهان شامل یک یا چند نقطه کوچک دردناک و قرمز بوده که مرکز آن ها سفید یا زرد رنگ است و با شروع بهبودی طوسی رنگ می شود.
علایم غیرمعمولی آفت شامل تب، تورم غدد لنفاوی، ناراحتی عمومی و بی حالی می شود. درد آفت بعد از مدت زمان ۷ تا ۱۰ روز از بین رفته و بهبودی آفت حدود ۳ هفته طول می کشد. همواره به یاد داشته باشید که آفت هایی که سطح بزرگی دارند دیرتر بهبود می یابند.