نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

عوارض جراحی دندان عقل

عوارض جراحی دندان عقل

عوارض جراحی دندان عقل

حس درد و عوارض کشیدن دندان یا جراحی آن همیشه با بیماران همراه بوده است. دندان پزشک یا جراح همیشه تلاش خود را خواهد کرد تا دندان شما فقط در آخرین مرحله و زمانی که دیگر هیچ راهی وجود ندارد کشیده شود. اما دندان عقل در اغلب اوقات نیاز به کشیدن و جراحی دارد. باید بدانید که جراحی دندان عقل یکی از رایج ترین جراحی های فک و صورت به شمار می رود. مطالعات اخیر نشان داده است که جراحی دندان عقل ممکن است عوارض حین و بعد ازعمل داشته باشد. در ادامه به بیان این عوارض می پردازیم.

عوارض جراحی دندان عقل

دندان عقل

 

همیشه انتخاب یک جراح خوب و توانمند در عدم وقوع عوارض پس از جراحی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. درد شدید پس از عمل، تورم، خونریزی، شکستگی فک پایین، عفونت های خطرناک، کبودی و آسیب دائمی عصب از عوارض پس از جراحی دندان عقل است.
اگرچه ممکن است عوارض جزئی که به وجود می آیند نیاز به درمان خاصی نداشته باشند اما عوارض عمده نیاز به درمان بیشتری خواهند داشت.
در ادامه دو مورد از عوارض جراحی دندان عقل را بیشتر توضیح خواهیم داد.

آسیب عصبی دائمی

آسیب عصبی دائمی

 

آسیب عصبی دائمی، یکی از شایع ترین مشکلات پس از جراحی دندان عقل می باشد. ۱۶ رابطه آناتومیک بین اعصاب و دندان عقل وجود دارد که در معرض خطر آسیب دیدگی قرار دارند.

شکستگی فک پایین

شکستگی فک پایین

 

شکستگی فک پایین اتفاقی نادر است که بسیار کم رخ می دهد. اما با شکستن فک پایین عوارض بسیار شدیدی را باید متحمل شوید. کاهش استحکام استخوان ها که باعث شکسته شدن آن ها به سادگی می شود ممکن است توسط آتروفی فیزیولوژیک، پوکی استخوان و فرآیندهای پاتولوژیک ایجاد شده باشد.

نتیجه گیری

عوارض فوق ممکن است در هر جراحی ایجاد شود. انتخاب یک جراح توانمند می تواند به شناخت عوارض کمک بسیاری کند. این امر باعث پیشگیری در بروز عوارض پس از جراحی شده و خطرات ناشی از جراحی را به حداقل می رساند. به طور مثال اگر دندان عقل به شکل نهفته و نزدیک عصب است باید بی حسی بیشتری انجام شود یا در فردی که دهان کوچک تری دارد احتمال ایجاد زخم و تبخال گوشه لب بیشتر است.