نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

متوقف کردن دندان قروچه

متوقف کردن دندان قروچه

متوقف کردن دندان قروچه

دندان قروچه یا براکسیسم عملی است که در خواب رخ می دهد. دندان قروچه در اغلب اوقات در خواب رخ داده و به مرور زمان سبب آسیب رسیدن به دندان می گردد. در این مقاله در خصوص راه حل های متوقف کردن دندان قروچه بیشتر صحبت می کنیم.

متوقف کردن دندان قروچه

دندان قروچه

 

در اینجا سه مرحله را بیان می کنیم که در متوقف کردن دندان قروچه موثر است.

مرحله اول متوقف کردن دندان قروچه

۱) اطمینان حاصل کنید.

در ابتدا باید مطمئن شوید که به دندان قروچه مبتلا گشته اید. فرد مبتلا به دندان قروچه به طور ناخودآگاه این کار را انجام می دهد. این اتفاق رابطه ی مستقیمی با استرس دارد. اگرچه در اغلب اوقات دندان قروچه در شب رخ می دهد اما ممکن است خود را در روز نیز نشان دهد. در کل به دلیل رخ داد این بیماری در خواب، اطمینان حاصل کردن درباره ی آن توسط خود شخص کاری دشوار خواهد بود.

۲) به دنبال علائم باشید.

اگر در خواب به دندان قروچه مبتلا شده باشید صبح باید علائمی مانند تورم لثه، زخم شدن دندان، شنیدن صدای دندان قروچه در هنگام خواب، حساسیت دندان به گرما و سرما و یا هنگام مسواک زدن و زخم های در قسمت گونه داشته باشید.

۳) از همسرتان بپرسید.

از همسر خود بخواهید که بعد از شما به تخت بیاید یا اینکه در نیمه های شب بیدار شده و به صدای شما به هنگام نفس کشیدن گوش دهد. اما اگر به تنهایی می خوابید و تصور می کنید که به دندان قروچه مبتلا هستید می توانید صدای خود را ضبط کنید.

۴) به دندان پزشک مراجعه کنید.

با مراجعه به یک دندانپزشک می توانید از مبتلا بودن یا نبودن به دندان قروچه مطمئن شوید. دندانپزشک با معاینه دهان شما به دنبال علائمی مانند زخم در دهان و یا ظاهر مستعمل دندان ها می گردد. اگرچه تنها وجود داشتن چنین علائمی نمی تواند به دلیل دندان قروچه باشد بلکه این علائم می تواند به خاطر اثرات جانبی بعضی از داروها، مشکلات فکی – گیجگاهی، مشکلات گوش و عفونت و قفل شدن دندان ها یا فشردگی عضلات فک باشد. این موضوعات توسط دندانپزشک مورد بررسی قرار می گیرد.

مرحله دوم متوقف کردن دندان قروچه

۱) استرس خود را کاهش دهید.

مواد غذایی موثر در دندان قروچه

 

استرس یکی از دلایل مهم این عارضه است. برای کم کردن نقش این عامل می توانید از ورزش کردن و مدیتیشن استفاده کرده و یا حتی به روانپزشک مراجعه کنید. استفاده از چای های گیاهی مانند بابونه و اسطوخدوس نیز تاثیر گذار باشند. موارد زیر می توانند به کاهش این عامل کمک کنند:
۱- خوردن وعده های غذایی در وقت مناسب خود سبب کاهش و تعادل تحریک پذیری شما خواهد شد. در رژیم غذایی خود استفاده از میوه و سبزیجات خام را بگنجانید.
۲- به وقت گذرانی با دوستانتان وقتی را اختصاص دهید. این کار موجب می شود تا زمانی را به شوخی و خنده حتی صحبت کردن درباره مشکلات بگذرانید که باعث کاهش بار روانی بر روی شما می شود.
۳- منابع استرس زا را کاهش داده و یا به دنبال دور کردن آن از خود باشید.
۴- ساعت رفتن به رختخواب و بیدار شدن خود را منظم کنید.

۲) الکل را حذف کنید.

ممنوعیت الکل

 

الکل باعث می شود که شما زودتر به خواب بروید اما باید بدانید که الکل باعث می شود که خواب شما کم عمق باشد. همچنین باعث پریشانی می شود. الکل باعث تشدید دندان قروچه می گردد.

۳) قفل کردن فک ممنوع

در طول روز اگر احساس کردید که دندان های خود را به هم می فشارید، سعی کنید زبان را در بین دندان ها قرار دهید.

۴) قهوه را حذف کنید.

ممنوعیت قهوه

 

کافئین موجود در سود، قهوه، نوشابه، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا موجب می شود که شما کنترل استراحت مغز و ماهیچه های دهان خود را به هنگام شب از دست دهید و در طول روز نیز مضطرب باشید.

۵) قبل از خواب ریلکس باشید.

اگر روز پرتنش و استرسی داشتید، می توانید با ریلکس شدن در شب به کاهش دندان قروچه بپردازید. در زیر به بیان برخی از راهکارها می پردازیم.
• به موزیک های آرام بخش گوش دهید.
• قبل از خواب نیم ساعت مطالعه کنید.
• تلویزیون، کامپیوتر و یا هر نوع روشنایی را حداقل یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید. این کار سبب کاهش حساسیت قبل از خواب می گردد.
• یک حوله یا پارچه را گرم کنید و بر روی صورت خود قرار دهید. این کار باعث ریلکس شدن عضلات صورت می گردد.
• کناره های سر، پیشانی و فک را با حرکات دورانی ماساژ دهید. همچنین عضلات گردن، صورت و شانه ها را قبل از خواب ماساژ دهید.

۶) کلسیم و منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کلسیم و منیزیم به عملکرد بهتر ماهیچه ها و سلامت سیستم عصبی کمک می کند. در صورت وجود کمبود کلسیم و منیزیم مشکلات انقباضی، کششی و فشاری را بر روی عضلات خواهید داشت. اگرچه باید گفت که عضله قلب نیز می تواند از استرس و یا کمبود کلسیم بسیار تاثیر گرفته و دچار مشکل شود.

مرحله سوم متوقف کردن دندان قروچه

تفاوت دندان عادی و دندان ساییده شده

 

۱) به دندانپزشک مراجعه کنید.

باید به یاد داشته باشید که اگر روش هایی که در بالا مطرح شد به متوقف کردن دندان قروچه ی شما کمک نکرد، به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت عدم توجه این عارضه احتمال آسیب دیدن، شکستگی و از دست رفتن دندان های شما بالا می رود.دندانپزشک قادر است تا بهترین درمان را بسته به نوع دندان و آسیبی که پیدا کرده است به شما معرفی کند. در زیر به بیان برخی از این درمان ها پرداخته ایم.

استفاده از شل کننده های عضلانی

شل کننده های عضلانی می تواند در نرم کردن فک و جلوگیری از آسیب به دندان ها، به شما کمک کند. تزریق مقدار کمی از بوتاکس در عضلات می تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.

گذاشتن تاج بر روی دندان

اگر دندان قروچه به دندان های شما آسیب رساند می توانید از دندانپزشک بخواهید که دندان های شما را معاینه کند و در جهت تغییر شکل سطح دندان اقدامات لازم را پیش بگیرد.

۲) استفاده از دندان های ثابت تزئینی

در صورت دندان قروچه های مداوم احتمال کوتاه شدن دندان ها بالا می رود. در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، دندانپزشک می تواند با استفاده از روکش یا مواد بازسازی کننده به ترمیم دندان بپردازد.

۳) گارد دهان

گارد دهان

 

دندانپزشک به احتمال زیاد برای جلوگیری از سایش و آسیب های ناشی از دندان قروچه یک محافظ دندان و دهان را برای شما تجویز خواهد کرد.
گارد دهان می تواند برای شما توسط دندانپزشک سفارشی ساخته شده و یا می توانید آن را خریداری کنید. این گاردها از دهان و دندان شما محافظت می کند.
اسپلینت های دندانی که از آکریلیک سخت ساخته شده و دندان های بالا و پایین شما محافظت می کند. این گاردها برای حفاظت از دندان بوده و از دندان قروچه جلوگیری نمی کند.

اگر شما هم برای متوقف کردن دندان قروچه خود به دنبال پزشک هستید می توانید به ما اعتماد کنید و تماس بگیرید.