نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

مراحل جرم گیری دندان

مراحل جرم گیری دندان

مراحل جرم گیری دندان

برای کسانی که به دنبال جرم گیری دندان هستند دانستن مراحل جرم گیری دندان مهم است ما در این مقاله به بیان این موضوعات می پردازیم.

مراحل جرم گیری دندان

مراحل جرم گیری دندان

 

پیش از اینکه به بیان مراحل جرم گیری دندان بپردازیم بهتر است توضیح مختصری در خصوص جرم را ارائه کنیم.

جرم چیست

متاسفانه کسانی که به سلامت و پاکیزگی دندان خود اهمیت چندانی نمی دهند دچار جرم های سنگینی بر روی دندان و لثه ی خود می شوند. اگرچه افرادی که حتی مسواک می زنند ممکن است دچار جرم شوند. جرم های دندان به دلیل تجمع پلاک و مواد معدنی با مسواک زدن برطرف نمی شوند. این جرم ها بر سلامت و زیبایی دندان تاثیر داشته و موجب تخریب لثه و لق شدن دندان ها می شوند.

 

جرم گیری دندان

برای پیشگیری از سنگین شدن جرم بر روی دندان و لثه و بروز مشکلات بعدی آن، باید دندان ها را جرمگیری کرد. رفع جرم یا جرم گیری دندان با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی یا دستگاه های فراصوت اولتراسونیک انجام شده و پاکسازی دندان صورت می گیرد.

باید گفت که جرم گیری مرحله قبل بلیچینگ با همان سفید کردن دندان است. با از بین رفتن زردی دندان، سطح دندان تمیز شده و زبری آن مرتفع می گردد.

 

مراحل انجام جرم گیری دندان

مراحل انجام جرم گیری دندان

 

در مطب دکتر محمدعلی اوصیاء، جرم گیری با آخرین دستاوردهای پزشکی و با کیفیت تربن دستگاه ها در سه مرحله ی زیر انجام می شود. مراحل جرم گیری دندان را در ادامه بیان می کنیم.

برای انجام جرم گیری دو روش وجود دارد که دندانپزشک با توجه به نیاز بیمار ممکن است از هردو روش استفاده کند.

در این روش به دلیل اینکه جرم ها با چشم قابل دیدن نیستند دندانپزشک مجبور است از حس لامسه خود برای شناسایی نواحی ایجاد پلاک و رسوب استفاده کند. برای از بین بردن جرم ها دندانپزشک از یک جرم گیر و به صودت دستی پلاک های موجود روی دندان را ازبین می برد.

 

این دستگاه یک سر فلزی دارد که وظیفه ی آن پاک کردن پلاک ها با لرزش است. هنگام استفاده از این دستگاه، آب بر روی دندان و در محل سر دستگاه اسپری می شود. اسپری شدن آب برای شستن پلاک از روی دندان و سرد نگه داشتن سر دستگاه است.

 

پس از انجام جرم گیری و پاک شدن جرم و پلاک از روی دندان ممکن است همچنان عامل یا عوامل ایجادکننده عفونت در بافت پوششی لثه ( اپیتلیوم ) باقی بماند. در این صورت با استفاده از روش های متفاوت بافت اپیتلیوم عفونی حذف شده و لایه های زیرین که بافت سالمی دارند باقی می مانند. در این حال بافت لثه ای سالم ساخته می شود. به این روش کورتاژ لثه ای گفته می شود.

واژه ی بروساژ دندان معمولا با جرمگیری به کار می رود. برای انجام بروساژ دندان را به خمیری مخصوص آغشته کرده و به وسیله ی یک ابزار چرخشی که یک برس به سر آن وصل است بروساژ صورت می گیرد. بروساژ معمولا پس از جرم گیری دندان و برای به وجود آوردن سطح صیقلی روی دندان و حذف لکه ها و رنگ هایی که چسبندگی زیادی ندارند استفاده می شود.

درمان با لیزر

پس از پاکسازی عمیق دندان و لثه از لیزر آبی برای اتصال مجدد بافت های لثه به دندان استفاده می شود. علاوه بر اتصال مجدد، التهاب تسکین یافته و بافت های لثه به سرعت بهبود پیدا می کنند.

مزایای جرم گیری

مزایای جرم گیری دندان

 

این مزایا تا رمانی دوام می آورد که دوباره بر روی دندان جرم تشکیل نشود. برخی افراد به دلیل عدم رعایت درست بهداشت دهان و دندان به جرم گیری های دوره ای نیاز دارند.

 

عوارض جرم گیری

جرم گیری دندان و حتی تمیز کردن عمیق ریشه ی دندان  پر خطر نیستند. در صورتی که شما با خطر بالای عفونت لثه مواجه باشید ممکن است برای شما پیش و پس از درمان استفاده از آنتی بیوتیک تجویز شود.

باور غلط لق شدن دندان و حساسیت دندان ها پس از جرمگیری به این دلیل رواج پیدا کرده که در افراد با جرم شدید و بیماری لثه طولانی مدت که باعث از بین رفتن استخوان حمایت کننده دندان شده است پس از جرمگیری و حذف جرمها ریشه دندانه در دهان نمایان شده و دندان نسبت به تحریکات حرارتی حساس  میشود که با روشهای درمانی متعدد و گذر زمان این حساسیت بهبود پیدا میکند.

 

قیمت و هزینه

هزینه جرم گیری دندان به عوامل زیر بستگی دارد.

در کلینیک ما این هزینه پیش از انجام جرم گیری به اطلاع شما خواهد رسید. در این مقاله به مراحل جرم گیری دندان پرداختیم. در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتر دارید با ما تماس بگیرید.