نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

پروتز دهان و دندان

پروتز دهان و دندان

پروتز دهان و دندان

پروتز دهان و دندان ، انواع مختلفی دارد. این پروتزها کاربردهای متفاوتی داشته به همین دلیل هزینه ی آن نیز متفاوت است. در این مقاله بیشتر به این موضوعات می پردازیم. با ما همراه باشید.

پروتز دهان و دندان

پروتز دهان و دندان

 

پروتزهای دندان را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:
پروتز ثابت و پروتز متحرک.

پروتز دندان ثابت

این نوع پروتز با عنوان روکش دندان در بین عموم شناخته می شود. این نوع پروتز خود به دو نوع روکش تک واحدی دندان و بریج دندان تقسیم می شود.

بریج دندان ( dental bridges)

بریج دندان

 

آنچه که در بین عموم جامعه به عنوان پروتز ثابت در بین پروتز دهان و دندان مرسوم است همین نوع پروتز است. این نوع پروتز زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که فرد تعدادی زیادی از دندان های خود را از دست داده است اما هنوز تعدادی از دندان ها را در داخل دهان خود دارد. در این روش با تراش دو دندان مجاور ناحیه خالی دندان یک پل ( bridge ) بین دندان های پایه زده می شود تا ناحیه خالی از دندان پر شود و زیبایی و توانایی جویدن غذا به فرد بازگردانده شود.

روکش تک واحدی دندان (single dental crown)

این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که به هر دلیل ساختار دندان ضعیف گشته و باید توسط روکش مورد حفاظت و حمایت قرار گیرد. البته گاهی نیز به دلایل عدم زیبایی دندان استفاده از روکش مورد نیاز قرار می گیرد. اگرچه گاهی به دلیل نقص عملکرد دندان ( مشکلات فانکشنال ) روکش به جویدن و مضغ فرد کمک می کند.

پروتزهای دندانی متحرک

گاهی به دلایل متعدد نمی توان از پروتزهای دندانی ثابت برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده کرد. در این صورت پروتزهای متحرک به کمک افراد می آید. پروتز متحرک همانطور که از نامش پیداست به راحتی در دهان گذاشته شده و یا برداشته می شود. پروتزهای متحرک دندان نیز به سه نوع تقسیم می شوند.

• پروتز دندانی پارسیل (partial prosthesis)

این نوع از پروتز در بین عموم جامعه با نام دندان تکه ای شناخته می شود. خود این نوع پروتز نیز انواع متفاوتی مانند تمام آکریل ( فلیپر ) و کرم کبالت را شامل می شود.

پروتز پارسیل تمام آکریل ( فلیپر )، معمولا به عنوان یک درمان موقتی در بسیاری از موارد مورد استفاده در زمینه پروتز دهان و دندان قرار می گیرد.
پروتز پارسیل پروتزهای کرم کبالت که از گذشته به عنوان درمان برای دندان هایی با انتهای آزاد ( کسانی که دندان های عقبی خود را از دست داده و دندانی جهت پایه برای پروتز ندارند ) و یا کسانی که به هر دلیلی مایل به استفاده از پروتز ثابت نبوده اند مورد استفاده قرار می گرفته است. این پروتز شامل ترکیب آکریل و آلیاژ فلزی که بخش عمده ای از آن را کرم و کبالت شامل می شود. این نوع از پروتز به دلیل فلزی بودن گیره ها ظاهری ناخوشایند داشت اما امروزه نوع دیگری از پروتز پارسیل طراحی شده که بخش فلزی آن به رنگ دندان است و به آن felexite گفته می شود.

• پروتز کامل دندان یا دست دندان ( denture)

این نوع از پروتز دهان و دندان پروتز متحرک برای افرادی که تمام دندان های خود را از دست داده اند مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه با پیدایش ایمپلنت های دندانی، استفاده از این انواع پروتز کمتر شده، اما هنوز به عنوان کم هزینه ترین درمان مورد استفاده قرار می گیرد.
پروتز کامل نیز دارای دو نوع معمولی و لثه نرم است .
باید گفت که پروتز کامل دندان از دو بخش تشکیل می شود یکی دندان ها که سفید هستند و دیگری بخش صورتی پروتز که در بین بیماران با عنوان “لثه پروتز ” شناخته می شوند. لثه پروتز باید مستحکم بوده تا بتواند کارآیی لازم را داشته باشد.

• اوردنچر ( over denture )

اوردنچر

 

اوردنچر نیز نوعی پروتز دندانی متحرک است که در واقع پروتز کامل دندان بوده که روی دو پایه دندانی یا چند پایه ایمپلنت قرار می گیرد. این نوع از پروتز به نسبت پروتز کامل دندان راحت تر اما به نسبت به پروتز ثابت دندان راحتی کمتری دارد.

مدت دوام پروتز دندان

در ابتدا باید گفت که التهاب بافتی داخل دهان فرد ممکن است باعث شود که پروتز در جای خود قرار نگیرد. این امر باید توسط دندانپزشک در مراجعات منظم بیمار مورد بررسی قرار گیرد. در صورت لزوم پروتز دندان می تواند دوباره تنظیم شود. باید گفت که اگر فرد بهداشت دهانی را اصولی رعایت کند پروتز می تواند در طول حیات فرد دوام داشته باشد.

چگونگی مراقبت از پروتز دندان متحرک

۱- در روزهای ابتدایی دندان مصنوعی را از دهان خود خارج نکنید.
۲- در روز حداقل دو مرتبه مسواک بزنید. علاوه بر این با مسواک مخصوص، پروتز را و با مسواک نرم محیط داخلی دهان را تمیز کنید. هفته ای یکبار به مدت ۸ ساعت دندان مصنوعی را در محلول ضد عفونی کننده قرار دهید.
۳- در صورت عدم استفاده از پروتز، آن را در داخل یک ظرف آب نمک یا محلول تمیز کننده ای شامل یک لیوان آب و سرکه ( یا وایتکس ) قرار دهید. برای استفاده مجدد آن را با آب بشویید سپس در دهان بگذارید.
۴- برای جلوگیری از رنگ گرفتن پروتز، پس از صرف مواد غذایی رنگی آن را بشویید. همچنین می توانید هر چند وقت یکبار به مدت ۶ تا ۸ ساعت آن را در ظرف آب و سفید کننده خانگی قرار دهید.
۵- مراجعه مرتب به دندانپزشک و توجه به تذکرات وی توصیه می شود.

عوارض پروتز دندان

به گفته ۴۰ درصد از دندانپزشکان از هر ۳۰۰ نفر یک نفر دچار واکنش های داخل دهانی می شود. این واکنش ها نسبت به سمنت های درارای اوژنول، رزین های اکرلیک، آلیاژهای فلزهای پایه، جیوه، طلا، مواد دارای پلی اتر یا اپیمین صورت می گیرد.

هزینه پروتز دندان

هزینه و قیمت پروتز دهان و دندان را نمی توان به طور ثابت مشخص کرد. این هزینه شامل دستمزد دندانپزشک، هزینه پروتز ثابت و متحرک، هزینه های لابراتوری می شود. در صورت مراجعه با پزشک این هزینه پیش از انجام هر کاری با شما مطرح می گردد.
مطب دکتر اوصیاء، آماده پذیرش شما عزیزان می باشد. در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتر دارید با ما تماس بگیرید.