نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

آسیب جرم گیری به دندان

آسیب جرم گیری به دندان

آسیب جرم گیری به دندان

بسیاری از بیماران ازما می پرسند که ” آیا جرم گیری به دندان آسیب می زند؟” یا اینکه آیا جرم گیری مینای دندان را از بین می برد؟ در این مقاله به پاسخ این سوالات می پردازیم. با ما همراه باشید.

آسیب جرم گیری به دندان

آسیب جرم گیری به دندان

 

در ابتدا بهتر است به این سوال بپردازیم که چرا دندان ها را جرم می گیرد سپس به بیان آسیب جرم گیری به دندان میپردازیم.

چرا دندان ها را جرم می گیرد؟

شما حتی با داشتن بهترین بهداشت دندان به دلیل وجود باکتری های موجود در دندان، باقی مانده ی غذاها و پروتئین ها پلاک دندان را خواهید داشت. این لایه نازک در اطراف پر کردگی ها و نواحی دور از دسترس تشکیل می شوند. باکتری های موجود در پلاک دندان به همراه ترکیب شدن با اسید دهان به مینای دندان آسیب زده و پوسیدگی را شکل می دهند. علاوه بر این موضوع در صورت برداشته نشدن این پلاک، به مرور زمان آهکی شده و فرد تصور می کند که بخشی از دندان وی شده است. تفکر برداشته شدن مینای دندان به هنگام جرم گیری نیز از همین جا ناشی می شود که فرد جرم را بخشی از دندان خود می داند.

تخریب دندان و لثه توسط جرم

تخریب دندان

 

همانطور که گفته شد هنگامی که جرم تشکیل می شود باکتری های مولد پوسیدگی که در آن وجود دارند باعث پوسیدگی می شوند. این جرم هنگامی که در زیر لثه شکل بگیرد موجب التهاب لثه می شود که به آن ژنژویت می گویند. این بیماری غالبا خود را با خونریزی لثه به هنگام مسواک زدن خود را نشان می دهد. با خونریزی لثه فرد دیگر آن ناحیه را مسواک نزده و به افزایش حجم جرم دندان در آن منطقه و تخریب بیشتر لثه کمک می کند.

   باقی ماندن جرم باعث چه اتفاقی می شود؟

در صورتی که جرم دندان باقی مانده و به آن توجهی نشود باعث فعالیت باکتری های زیر لثه شده که به مرور زمان منجر به پاکت دندانی و فاصله بین دندان و لثه می شود. در این مرحله سیستم ایمنی بدن شروع به ترشح مواد شیمیایی می کند. در این هنگام به همراه با باکتری ها استخوان های دور دندان ها نیز از بین می روند. به این مرحله از بیماری، پریودنتیت می گویند. پس آسیب جرم گیری به دندان منتفی می گردد.

حساسیت دندان ها پس از جرم گیری

حساسیت دندان

 

حساسیتی که پس از جرم گیری شما احساس می کنید مسلما به علت آسیب دیدن دندان های شما نخواهد بود. علت این اتفاق برداشتن جرم سنگینی است که بر روی دندان های شما بوده و مانع احساس کردن گرما و سرما است. برداشتن این جرم منجر به بیرون زدن ریشه دندان در دهان شده که باعث می شود دندان تا مدتی به سرما و گرما حساس باشد. در صورتی که تخریب بافت استخوانی صورت نگرفته باشد به مرور لثه ها به جای خود بر می گردند و حساسیت برطرف می شود. اما در صورتی که تخریب شدید باشد مدت زمان بیشتری طول می کشد که تا دندان بتواند از خود دفاع کند و حساسیت کم شود. این حساسیت در افرادی که دندان های حساس دارند بیشتر می باشد. راه مقطعی این موضوع استفاده از خمیر دندان ها و دهانشویه های ضد حساسیت است.

 

انواع جرم گیری دندان

 

در کل ۳ روش اصلی برای جرمگیری دندان وجود دارد که به ترتیب با آن ها می پردازیم.

ارتباط جرم گیری دندان و جرم گیری لثه

ارتباط جرم گیری دندان و لثه

 

برخی از بیماران از ما سوال می کنند که شما دندان یا لثه را جرم گیری می کنید؟
جوابی که می شنوند این است که ما دندان، لثه یا حتی جرم های زیر لثه را جرم گیری می کنیم. جرم گیری جرم های زیر لثه ای ممکن است منجر به التهاب لثه شود. در این هنگام دندانپزشکان کورتاژ لثه یعنی برداشتن یک لایه از دیواره ی داخلی لثه را انجام می دهند تا بهبود تدریجی لثه رخ دهد.

در صورت نیاز به مشاوره یا پزشک معالج با ما تماس بگیرید.