نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت چگونه انجام می شود؟ اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت در چه مواردی انجام می شود؟ در این مقاله بیشتر به این موضوع می پردازیم.

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت

اصلاح طرح لبخند

 

در ابتدا بهتر است توضیحی در خصوص کامپوزیت دهیم و سپس به موضوع اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت بپردازیم.

کامپوزیت چیست

کامپوزیت ماده سفید رنگی در دندانپزشکی است که بر روی دندان های قدامی استفاده شده و بیشتر جنبه زیبایی داشته اما از استحکام و دوام بالایی نیز برخوردار است. درباره ی میزان استحکام کامپوزیت باید گفت که این دوام و استحکام به اندازه آمالگام نیست اما در درمان های ترمیمی جای خود را به خوبی باز کرده است. کامپوزیت در درمان دندان های لب پر شده، ترک برداشته شده و پوسیده مورد استفاده قرار گرفته و در اصلاح طرح لبخند نقش زیادی دارد.

موارد استفاده کامپوزیت در اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند با استفاده از مواد کامپوزیتی به شکل های زیر ممکن است:

اصلاح دندان های لب پر شده

 

ترمیم دندان های لب پر شده یا شکسته شده به وسیله کامپوزیت یکی از موارد استفاده از آن در دندانپزشکی ترمیمی است. البته گاهی روکش شدن وندان با تراش بیش از حد مینای دندان همراه بوده و به دندان آسیب جدی وارد  می کند. در این مواقع دندانپزشک نواحی آسیب دیده را با ماده همرنگ دندان پر می کند. همچنین در صورت وجود ترک بر روی دندان این عارضه با ماده کامپوزیتی درمان می گردد.

مهم ترین استفاده از کامپوزیت در پر کردن دندان ها می باشد. عمق پوسیدگی این دندان ها با بررسی توسط اشعه ایکس توسط دندانپزشک مشخص می گردد. پس از بررسی میزان نیاز دندان به مواد کامپوزیتی مشخص می شود. سپس نوبت به تخلیه دندان پوسیده می رسد. پوسیدگی ها و تیرگی ها توسط ابزار مخصوص کنار زده شده و عصب کشی به منظور جلوگیری از درد دندان صورت می گیرد.
سپس توسط ماده ی آماده شده پر کردن اتفاق می افتد. آنچه که در ترمیم و درمان دندان ها متفاوت است استفاده از ماده ی پر کننده است. در دندان های قدامی از کامپوزیت و در دندان های خلفی معمولا از آمالگام استفاده می گردد.

اصول استفاده از کامپوزیت در پر کردن دندان

پس از جایگذاری کامپوزیت درون دندان، این ماده توسط نور لیزری به دندان چسبیده و محکم می گردد.
دقت دندانپزشک در زمان جایگذاری ماده کامپوزیتی نکته مهمی است. در صورتیکه ماده کامپوزیتی چسبندگی کمی داشته باشد و پزشک در جایگذاری آن دقت نکند ممکن است فضای خالی بین کامپوزیت و دندان شکل بگیرد که همین فضای خالی موجب شکل گیری پوسیدگی می گردد. برای جلوگیری از این اتفاق علاوه بر اینکه ماده کامپوزیتی باید به صورت لایه لایه وارد دندان شود، باید پس از هر بار ورود ماده کامپوزیتی از نور لیزری برای چسبیدن کامل ماده بر روی دندان استفاده کرد.

استفاده از روکش های کامپوزیتی

 

روکش های کامپوزیتی از مواد رزین تهیه شده اند. این روکش ها سطح صاف و درخشنده داشته و جایگزین مناسبی برای دندان های آسیب دیده و تیره رنگ هستند. در مواقعی که تنها دو دندان بیمار از یکدیگر فاصله داشته باشد نیازی به ارتودنسی نیست و می توان از ونیرهای کامپوزیتی برای بستن فاصله بین دندان ها استفاده کرد.
ماندگاری این روکش ها به میزان مراقبت وی نیز بستگی داشته اما معمولا روکش های کامپوزیتی بین ۴تا ۸ سال سالم می مانند.
روکش های کامپوزیتی در اصلاح و بهبود ظاهر، اندازه، رنگ و ساختار دندان موثر بوده و موجب اصلاح طرح لبخند و بازگشت زیبایی به فرد می گردد.

در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتر دارید می توانید با ما تماس بگیرید.