نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

تبخال دهانی یا زگیل تناسلی دهانی، کدام یک موجب سرطان دهان می‌شود؟

زخم دهان

آیا شما هم دچار زخم های دردناک در نواحی دهان و لب‌ها هستید؟ تبخال دهانی را می‌شناسید؟ از عوارض و یا مشکلات آن‌ آگاهی دارید؟ ما در این مقاله سعی داریم شما را با زخم‌های ناحیه دهانی آشنا کنیم. همچنین به این نکته بپردازیم که در بیماری های دهان، کدام یک از موارد تبخال دهانی یا زگیل تناسلی دهانی می توانند موجب ایجاد سرطان شوند.

 ویروس HSV یا ویروس هرپس :

ویروس هرپس در واقع به ویروسی گفته می‌شود که در اثر تماس پوستی قابل انتقال بوده و در نواحی لب ها و یا نواحی تناسلی بدن مشاهده می شود. این ویروس دو نوع دارد. در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. ممکن است این ویروس نهفته باشد و سال‌ها فرد متوجه آن نشود.

عموما ویروس هرپس یا تبخال HSV-1 بسیار شایع‌تر است. طبق تحقیقات پنجاه درصد انسان‌ها در طول زندگی دچار این ویروس خواهند شد. البته باید گفت در بسیاری، این ویروس فعال نخواهد شد و یا در مدت زمان زیادی غیر فعال خواهد ماند. شاید یک بار در سال و یا شاید چند بار در سال ویروس عود کرده و موجب زخم خواهد شد. این در حالی است که تحقیقات نشان داده که در امریکا از هر شش نفر یک نفر به HSV-2 مبتلا است. این زخم‌ها معمولا مدتی دردناک هستند و بعد از مدتی با خارج شدن مایع آن وهمچنین پوسته پوسته شدن روی آن رو به بهبودی می‌رود.

 زگیل تناسلی یا HPV

این نوع ویروس به شدت در حال پیشرفت است. حتی در کشور ایران سرعت رشد بسیار بالایی دارد و به همین جهت، نیاز به مراقبت‌های لازم همواره وجود دارد. از آن جایی که در مواردی از این ویروس به سرطان دهانی منجر می شود حساسیت در این ویروس بیشتر خواهد بود.

پاپیلومای انسانی یا HPV یک بافت رشد کرده خوش‌خیم می‌باشد که معمولا در درون حفره دهان و یا روی لب ایجاد می‌شود. این توده به صورت یه غده سفید رنگ تنها معمولا دیده می شود. اما در مواردی احتمال تعدد در توده به وجود آمده هم وجود دارد.

زگیل دهانی به عنوان یک ویروس مسری قابل انتقال می‌باشد و انواع مختلفی دارد. در بیشتر موارد خوش خیم بوده و با درمان از بین می‌رود. اما در مواردی منجر به سرطان دهان می‌شود و درمان‌های سخت‌تری دارد. تشخیص سریع سرطانی بودن آن به درمان آن کمک می‌کنند و می‌تواند مشکلات کمتری را برای بیمار به وجود آورد.

تفاوت‌های زگیل تناسلی دهانی و تبخال دهانی چیست؟

تبخال تناسلی معمولا به صورت یک تاول دردناک است که موجب سوزش و درد در ناحیه پوستی خواهد شد ولی در رابطه با پاپیلوما یا همان زگیل تناسلی دهانی باید گفت که پاپیلوما ضایعاتی گل کلمی شکل و پایه دار در سطح مخاط دهان هستند که علت ویروسی دارند. زگیل تناسلی در مواردی منجر به سرطان دهان هم خواهد شد. زگیل تناسلی می‌تواند عاملی باشد برای افزایش احتمال سرطان دهان اما به خودی خود عامل سرطان دهان نیست.

تشخیص سرطانی بودن زگیل‌های دهانی؟

معاینه کامل سر و گردن و داخل دهان الزامی است. و تست قطعی تشخیصی بیوپسی می‌باشد. روش‌های کمک کننده به معاینات کلینیکی دهان شامل: تصویربرداری مانند سیتی‌اسکن، MRI  واولتراسونوگرافی است که می‌تواند شواهدی از درگیری استخوان یا گسترش برخی ضایعات بافت نرم را نشان دهد و همچنین رنگ آمیزی بافت‌های زنده با تولوئیدن بلو به عنوان یک روش کمکی در بررسی ضایعات بدخیم دهانی می‌باشد ولی به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین نمونه‌برداری از بافت باشد.نمونه‌برداری از بافت بهترین روش در تشخیص سرطان دهانی است و توسط متخصصین انجام می‌شود.

 

درمان فرد مبتلا به سرطان دهان چگونه است؟

درمان انتخابی بستگی به عوامل متعددی مانند: انواع سلول و درجه تمایز سلول‌ها، محل و اندازه ضایعه، درگیری غدد لنفاوی، درگیری موضعی استخوان، حضور متاستاز، توانایی بلع و زیبایی دارد.

رادیوتراپی و جراحی در معالجه سرطان دهان کاربرد دارند. شیمی‌درمانی نیز به عنوان روش مناسبی انجام می شود.

کلینیک دندان پزشکی دکتر اوصیاء با در اختیار داشتن تجهیزات پیشرفته و کادر حرفه ای می تواند برای مشاوره شما در رابطه با بیماری های دهان، بهترین تجربه را به ارمغان بیاورد. هم اکنون برای دریافت وقت مشاوره با ما تماس بگیرید.