نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل را ببینید.

جراحی دندان عقل ، دندان عقل به آخرین دندان در هر قوس فکی گفته می‌شود که معمولاً بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در دهان می‌روید و دندانپزشکان اصطلاحا آن را “آسیای سوم” می‌نامند.

معمولا هر فردی دارای ۲ دندان عقل در فک بالا ،۲ دندان عقل در فک پایین و در مجموع دارای ۴ دندان عقل است.

گاهی به دلایلی از جمله دلایل ارثی، بیماری‌های دوران کودکی(کم خونی، راشیتیسم )، عدم هماهنگی رشد استخوان فک با اندازه دندان‌ها و … این دندان‌ها در داخل فک نهفته می‌مانند.
همچنین ممکن است قسمتی از تاج آن‌ها به طور ناقص در دهان ظاهر می‌شود، که در این صورت به آن دندان عقل نیمه نهفته گفته می‌شود.عدم وجود دندان عقل یک یا چند نمونه از hypodontia است.

متخصصان دندانپزشکی در آمریکا تاکید دارند که دندان عقل را نباید بی‌دلیل کشید مگر اینکه موجب بروز مشکل و ناراحتی شود.

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، انجمن دندانپزشکی آمریکا در مقاله جدیدی منتشر کرد اگر دندان عقل شما در بروز مشکلات خاص دهان و دندان نقش دارد، حتما باید برای کشیدن آن به موقع به دندانپزشک مراجعه کنید چون بیشتر نگهداشتن آن کار عاقلانه‌ای نیست. این مشکلات عبارتند از:

درد و ناراحتی – ایجاد عفونت – ایجاد کیست یا غده – آسیب رسیدن به دندان‌های کناری – ایجاد بیماری لثه – در صورت بروز پوسیدگی در دندان عقل

دندان عقل چیست؟ 

در دهان یک انسان بالغ ۳۲ دندان وجود دارد، چهار عدد از آنها که بعد از بقیه دندانها در آخر قوسهای دندانی رویش می‌یابند دندانهای عقل نامیده می‌شوند، سن تقریبی شروع تشکیل آنها در استخوان فک ۹-۱۰ سالگی بوده، تاج در ۱۴ سالگی کامل شده و در سالهای آخر دوره نوجوانی شروع به رویش در داخل استخوان نموده و بعد از ۱۶ سالگی در دهان ظاهر می‌گردند.
وجه تسمیه این دندان زمان رویش آنها به داخل حفره دهان است که مصادف با بلوغ فکری است. در طی رشد و تکامل فکین معمولاً جا برای رویش این دندانها فراهم می‌گردد. دندان عقل اگر درست و بجا رویش یابد، مثل بقیه دندانها مفید و مؤثر در سیستم جونده بوده و علیرغم تصور غلط عامیانه در این موارد نباید کشیده شوند.