نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

درمان دندان قروچه

درمان دندان قروچه

درمان دندان قروچه

کسانی که به دندان قروچه مبتلا هستند به دلیل درد فک و دندان های خود و همچنین سایش دندان های خود به دنبال درمانی برای این بیماری هستند. در این نوشته بیشتر به این موضوع می پردازیم. با ما همراه باشید.

درمان دندان قروچه

درمان دندان قروچه

 

ابتدا توضیحی کوتاه از دندان قروچه را معرفی کرده و سپس به بیان روش های درمانی می پردازیم.

دندان قروچه

دندان قروچه اختلالی است که با انقباض غیرارادی عضله همراه است. این اختلال با سایش دندان ها به یکدیگر خود را نشان می دهد. در زیر روش های درمانی این اختلال را معرفی می کنیم.

نایت گارد

نایت گارد

 

نایت گارد وسیله ای است که توسط دندان پزشکان ساخته شده و در واقع نوعی پروتز متحرک از جنس پلاستیک مقاوم است که از فشارهای نارست و مضر بر روی دندان ها جلوگیری می کند. این پروتز با قالب گیری از دندان شخص ساخته می شود. نایت گارد باید شب ها در دهان قرار گیرد. در بیشتر موارد دندان قروچه توسط همین محافظ ها رفع می شود. البته نایت گارد دندان قروچه را درمان نمی کند بلکه فقط از آسیب رسیدن به دندان ها و مفصل گیجگاهی – فکی جلوگیری می کند.

بیوفیدبک

دستگاه بیوفیدبک در سال ۲۰۰۱ میلادی ساخته شد. این دستگاه، وسیله ای باتری دار است که با قرارگیری بر روی سر با حس کردن انقباض عضلات صورت هنگام دندان قروچه صدایی ایجاد می کند. این صدا ابتدا کم بوده و به تدریج زیاد می شود و تا زمان از بین نرفتن انقباض در عضلات ادامه پیدا می کند. هدف از ساخت این دستگاه این است که فرد بدون بیدار شدن از خواب، دندان قروچه را متوقف کند. تحقیقات نشان داده است که ۸۰ درصد از افرادی که از این دستگاه به مدت چند شب استفاده کرده اند تا حدود بسیار زیادی دندان قروچه را کاهش داده اند.

تحریک حس چشایی

در این روش، بسته های ریزی را از ماده ای بی ضرر اما تلخ پر می کنند و آن را توسط وسیله ای شبیه دستگاه های ارتودنسی در میان دندان های عقب قرار می دهند. اگر فرد در طول شب دندان هایش را به هم نزدیک کند، این بسته پاره و فرد هوشیار می شود.

بوتاکس

بوتاکس

 

بوتاکس یا سم بوتولونیم در اصل برای درمان لوچی چشم (چپ چشمی) به کار می رفت اما طی آزمایش ها، آثار آن در مورد چروک های اطراف چشم مشخص و اکنون استفاده های زیبایی زیادی دارد. همان طور که گفته شد، دندان قروچه اختلالی است که با انقباض غیرارادی عضله همراه است. در درمان آن به روش بوتاکس، نوع رقیقی از سم بوتولونیم را برای فلج موقتی عضلات به کار می برند. استفاده از این روش باعث ضعیف شدن عضله و کاهش دندان قروچه می شود اما میزان آن به قدری نیست که باعث اختلال در کارکرد درست عضله شود. این تزریق معمولا سالی یکبار انجام شده و ۵ تا ۶ تزریق در عضله انجام می شود. اگرچه باید گفت که مقدار بوتاکس تزریق شده با توجه به قدرت عضلات افراد متفاوت است.

مکمل های غذایی

طبق برخی از نظریه ها، مصرف بعضی از مکمل های حاوی منیزیم و کلسیم را برای رفع دندان قروچه مفید است.

بازسازی آسیب ها

دندان های آسیب دیده را می توان با روکش بازسازی کرد. البته برای محافظت از این روکش ها بهتر است یک گارد ( محافظ ) را در طول خواب بر روی دندان ها قرار داد.

کنترل و درمان اضطراب

کنترل اضطراب

 

یکی از علت های مهم بروز دندان قروچه در بزرگسالان استرس و اضطراب است. برای درمان این موضوع می توان به موسیقی ملایم گوش داد یا دوش آب گرم گرفت. علاوه بر این باید مراقب میزان آب مصرفی بود زیرا گاهی کم آبی باعث دندان قروچه می گردد. با قرار دادن یک حوله گرم بر روی گونه نیز می توان به کم کردن فشار بر روی عضلات کمک کرد.

راه های کمکی دیگر

پزشک گاهی برای درمان شل کننده های عضلانی را تجویز می کند که ممکن است تاثیر گذار باشد. اگر چه بعضی از تغییرات باید در رژیم غذایی و نحوه زندگی اتفاق بیفتد. به عنوان مثال باید از خوردن و آشامیدن مواد غذایی حاوی کافئین و مصرف الکل و سیگار تا حد امکان خودداری شود. همچنین جویدن آدامس را کنار بگذارید. در طول روز اگر متوجه شدید که به دندان های خود فشار می آورید زبان خود را در بین دندان هایتان بگذارید. این کار به شما کمک می کند که عضلات در وضعیت آرامی قرار بگیرند.