نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

درمان لبخند لثه ای

درمان لبخند لثه ای

درمان لبخند لثه ای

لبخند لثه ای چیست؟ علت به وجود آمدن لبخند لثه ای چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟ در این نوشته به بررسی این سوالات می پردازیم.

درمان لبخند لثه ای

لبخند لثه ای

 

ابتدا بهتر است بگوییم که لبخند لثه ای چیست.

لبخند لثه ای چیست؟

لبخند لثه‌ ای عارضه‌ای است که در آن بافت لثه بالایی بیش از حد معمول موقع صحبت کردن یا لبخند زدن نمایان شده و غیرطبیعی به نظر می رسد. مشخص بودن این حد غیرطبیعی لثه به هنگام لبخند زدن تاثیر نامطلوبی بر روی زیبایی لبخند شما دارد. یک لبخند زیبا و سالم فقط با داشتن دندان های سفید به همراه کمترین مقدار بافت لثه به وجود می آید. میزان لثه ای که در لبخند فرد مشخص می شود به آناتومی دهان فرد بستگی دارد. البته باید گفت که این عارضه بیشتر یک مشکل زیبایی است.

علت ایجاد لبخند لثه ای

علت ایجاد لبخند لثه ای

 

لبخند لثه ای عارضه ای شایع بوده و می تواند به علل زیر شکل بگیرد.

با توجه به عواملی که گفته شد گاهی ایجاد لبخند لثه ای به دلیل بیماری های جدی تری در دهان و دندان است. به طور مثال ممکن است رشد استخوان فک یا عدم رشد صحیح دندان ها موجب شکل گیری لبخند لثه ای شده باشد.

 

تاثیر منفی لبخند لثه ای

خجالت و کم رویی شخص یکی از تاثیرات منفی لبخند لثه ای است که بر روی اعتماد بنفس فرد تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین شخصی که یه این عارضه دچار شده است به دنبال دستیابی با بهترین لبخند است. اگر از لبخند خود ناراضی هستید و فکر می کنید که مقدار بافت لثه ای در لبخند شما بیش از حد زیاد بوده و به دنبال لبخند زیبا و بالا بردن اعتماد به نفس خود هستید می توتنید به ما اعتماد کنید.

ما با استفاده از روش های درمانی متنوعی مانند جراحی فک، جراحی لثه، افزایش طول تاج، ارتودنسی و زیباسازی دندان ها به بازگرداندن لبخند زیبا به لب های شما کمک خواهیم کرد.

انواع لبخند لثه ای

درجه بندی لبخند لثه ای

 

لبخندهای لثه ای با توجه به نسبت دندان به بافت لثه به ۴ دسته زیر تقسیم می شوند:

در این دسته بندی لبخندهایی که در آن ها کمتر از ۲۵ درصد طول دندان ها توسط لثه پوشانده شده باشد، جای می گیرد.

این دسته بندی شامل دندان هایی می شود که ۲۵ تا ۵۰ درصد از آن ها توسط لثه پوشانده می شود.

در این دسته بندی دندان هایی که ۵۰ تا ۱۰۰ درصد از آن ها توسط لثه پوشیده شده است قرار می گیرد.

اگر بافت لثه ای بر روی دندان بیشتر از ۱۰۰ درصد باشد نوع لبخند لثه ای از نوع شدید در نظر گرفته می شود.

حتی اگر میزان لثه ای که بر روی دندان شما قرار دارد در این دسته بندی قرار نمی گیرد ولی شما از لبخند خود ناراضی هستید این حق را دارید که به دنبال اصلاح و درمان آن باشید.علاوه بر این موضوعات اگر لثه های شما بیش از حد بالا رفته و ریشه های دندان شما در معرض دید باشد نیز می توانید برای لبخند لثه ای خود به دنبال درمان پیوند لثه (gum graft) باشید.

 

درمان لبخند لثه ای

روش های زیادی برای درمان لبخند لثه ای وجود دارد. این درمان ها انحرافات استخوانی، دندانی و پریودنتالی را اصلاح می کنند تا به شما لبخندی زیباتر را هدیه دهند.

عمل جراحی کاهش بافت لثه

محبوب ترین روش درمانی لبخند لثه ای می باشد. این عمل جراحی با بی حسی موضعی همراه بوده و ممکن است تا نیم ساعت طول بکشد.این عمل اگر با پایین آوردن لب بالایی ترکیب شود موثرترین روش درمانی لبخند لثه ای خواهد بود.

استفاده از ارتودنسی

استفاده از ارتودنسی

 

گاهی که دندان ها در موقعیت مناسب قرار ندارند می توان برای تراز کردن و در یک ردیف قرار دادن دندان ها می توان از بریس های ارتودنسی استفاده کرد. عمل جراحی ارتوگناتیک که ترکیبی از ارتودنسی و جراحی فک می باشد اغلب برای بالا بردن استخوان فک در جهت اپیکال و برای درمان لبخند لثه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

جراحی فک

اگر لبخند لثه ای شما ناشی از رشد بیش از حد استخوان فک بالایی باشد دندانپزشک برای کاهش میزان بافت لثه، استخوان فک بالا را کوتاه کرده و به سمت بالا حرکت می دهد. این عمل با بیهوشی عمومی طوری انجام می شود که هیچ یک از برش های ایجاد شده قابل مشاهده نیستند.

تغییر موقعیت لب بالایی

روش بعدی با تغییر موقعیت لب بالایی اتفاق می افتد. در این روش برشی درون دهان زده شده و بخش کوچکی از بافت درون لب بالایی برداشته شده و سپس پوست برش داده شده به لثه بخیه زده می شود. این عمل به معنی پایین آوردن لب شما نیست بلکه دامنه حرکتی آن محدود می گردد. این عمل تقرببا یک ساعت طول کشیده و نتایج دائمی را در پی دارد. بعد از عمل جراحی ممکن است ناحیه ی عمل شده کمی دچار التهاب شود یا اینکه در اوایل دوره بهبودی احساس کنید که لب بالایی شما سفت و تنگ شده است.

بوتاکس

استفاده از بوتاکس

 

عمل بعدی از طریق بوتاکس صورت گرفته و برای افرادی مناسب است که هنوز تمایلی به دریافت روش های درمانی دیگر ندارند. این درمان یک درمتن کوتاه مدت بوده و با تزریق بوتاکس به عضلات لب بالایی می توان فعالیت بیش از حد آن را کاهش داد. این درمان باید هر چندماه یک بار تکرار شود.

خطرات و عوارض درمان لبخند لثه ای

این نوع از درمان نیز مانند سایر روش های درمانی ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد. در ادامه به بیان این عوارض می پردازیم.

 

انتخاب یک پزشک متخصص و حاذق می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی روند بهبودی شما داشته باشد. هزینه ی هریک از این درمان ها پیش از انجام آن توسط پزشک با شما در میان گذاشته خواهد شد.  در صورت داشتن سوال یا نیاز به مشاوره می توانید با ما تماس بگیرید.