نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

دندان قروچه کودکان

دندان قروچه کودکان

دندان قروچه کودکان

در بین کودکان گاهی مشاهده می شود که دندان های خود را به یکدیگر می سایند. این موضوع برای والدین گاهی باعث نگرانی می شود. در این نوشته بیشتر به این موضوع می پردازیم.

دندان قروچه در کودکان

دندان قروچه کودکان

 
در ابتدا بهتر است درباره دندان قروچه توضیحی مختصر دهیم.

دندان قروچه

دندان قروچه یا ساییدن دندان ها به یکدیگر بیشتر در خواب رخ داده اما در طول روز نیز امکان آن وجود دارد که اتفاق بیفتد. اگر این عمل در خواب رخ دهد بیمار به دلیل عدم آگاهی ار انجام دندان قروچه منکر انجام آن خواهد شد.

علت دندان قروچه

اگر چه دندان‌ قروچه می تواند در اثر استرس یا اضطراب باشد، ولی اغلب اوقات که در خواب اتفاق می افتد به دلیل کج بودن دندان، نبودن دندان و دندان اضافی به وجود می آید.

کودکان و دندان قروچه

دندان قروچه

 

مشکل دندان‌قروچه به طیف خاص سنی منحصر نمی شود.دندان قروچه در کودکان ۱۵ تا ۳۳ درصد از کودکان را شامل می شود. کودکان در دو مرحله از زندگی خود بیشتر دندان قروچه را تجربه می کنند.
۱- زمان بیرون آمدن دندان های شیری
۲- زمان بیرون آمدن دندان های دائمی
معمولا پس از این دو برهه زمانی کودک عادت دندان قروچه را ترک می کند و اگر این عادت کنار گذاشته نشود معمولا در خواب دندان قروچه کودک صورت می گیرد.

دلیل دندان قروچه کودکان

برای پیدا شدن دلیل اصلی باید حتما به دندانپزشک مراجعه کرد. هنوز دلیل مشخصی برای دندان قروچه کودکان مشخص نشده اما عواملی مانند سوء تغذیه، اختلالات غدد، استرس و اضطراب، نامنظم بودن محل قرار گیری دندان و تماس نامناسب بین دندان های بالایی و پایینی، پارازیت و وجود انگل و کرمک ها را در این امر دخیل دانست.
با انجام یکی تست مدفوع می توان از وجود انگل یا کرمک باخبر شد. در این حال می توان با درمان هر دو مشکل انگل و دندان قروچه را حل کرد.
اما اگر دندان قروچه ناشی از رویش دندان در کودکان باشد، باید گفت این اختلال واکنش طبیعی به رشد و تکامل است. اگر مشکل از اختلال فکی باشد، می توان در سن ۱۴ تا ۳۰ سال با کمک روش ارتودنسی و اگر سن ارتودنسی گذشته باشد می توان با استفاده از روش روکش کردن و … این مشکل را رفع کرد.

راه های توقف دندان قروچه کودکان

راه های توقف دندان قروچه

 

۱- بدن کودک را ماساژ دهید. می توانید از ورزش های کششی نیز استفاده کنید. این کار باعث آرامش عضلات کودک می گردد.

۲- کودک را از عوامل و محیط هایی که برایش استرس زا هستند دور کنید. دور شدن استرس قبل از خواب به کودک کمک بسیاری می کند.

۳- به میزان استفاده آب کودک دقت کنید. گاهی کم آب نوشیدن باعث دندان قروچه می گردد.

۴- اگر کودک دندان هایش را به هم می ساید او را نزد دندانپزشک ببرید تا از سلامت دندان هایش مطمئن شوید.

۵- اصولا دندان قروچه در کودکان تا پیش دبستانی نیاز به اقدامی خاص ندارد. اما کودکان بزرگتر نیاز یه روکش موقتی دندان یا محافظ دهان به هنگام خواب دارند تا از دندان قروچه جلوگیری شود.

در صورتی که کودک شما به دندان قروچه مبتلا شده می توانید برای بررسی علت آن توسط متخصص با ما تماس بگیرید.