نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

زگیل تناسلی دهانی (وروکوولگاریس یا Verruca Vulgaris)

رابطه جنسی دهانی و ابتلا به سرطان دهان و گلو

زگیل تناسلی دهانی

زگیل تناسلی دهانی یا اسکواموس پاپیلوما ضایعاتی گل کلمی شکل و پایه دار در سطح مخاط دهان هستند که علت ویروسی دارند.ویروس HPV پاپیلوما بیش از ۱۲۰گونه دارد که انواع ۶ و ۱۱ در ایجاد ضایعات دهانی دخیلند. این ضایعات در هر منطقه از حفره دهان دیده میشوند ولی فراوانی آنها در کام سخت بیشتر است.

زگیل معمولی یا وروکو ولگاریس معمولا روی پوست دیده میشود و توسط HPV 2و ۵۷ ایجاد میشود.این ضایعات روی انگشتان دست و پوست کودکان به طور شایع دیده می شود که میتواند از طریق انگشتان دست به دهان نیز منتقل شود. زگیل ها نیز به علت ماهیت ویروسی می‌توانند حفره دهان را درگیر کنند که شبیه به اسکواموس پاپیلوما بوده و تمایل به بروز در لب ، لثه و کام سخت دارند.
زگیل تناسلی دهانی  ضایعه ای خوش خیم است ولی انواعی از ویروس HPV در ایجاد ضایعات سرطانی دهانی حلقی یافت شد اند. اسکواموس پاپیلوما به علت اینکه یک ضایعه تومورال است ، تمایل به بزرگ شدن دارد.

زگیل تناسلی کوندیلوما آکامیناتوم

زگیل تناسلی یا کوندیلوما آکامیناتوم نیز توسط ویروس HPV 6 و ۱۱ ایجاد میشوند. انواع ۱۶ و ۱۸ این ویروس در ایجاد سرطان گردن رحم و مقعد موثر شناخته شده اند. این ضایعات ویروسی در اثر تماس مستقیم میتوانند به سایر نقاط مثل پوست و دهان منتقل شوند و این نواحی را نیز آلوده کنند.
در افراد با سیستم ایمنی ضعیف مانند افراد مبتلا به ایدز، افرادی که بدخیمی های خونی دارند یا کسانی که تحت درمان با داروهای شیمی درمانی هستند ، ضایعات زگیل مانند متعدد در دهان یا نواحی دیگر مانند نواحی تناسلی و پوست ممکن است دیده شود.

راه های درمان زگیل تناسلی دهانی

راه درمان این ضایعات برداشتن آنها با انواع روشها مانند محلول های موضعی، جراحی، کرایو، لیزر و کوتر است اما لیزر و کوتر می توانند باعث پخش شدن ویروس در محل شوند.

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی دهانی

دو واکسن برای زگیل تناسلی دهانی وجود دارد: Gardasil و Cervarix .

امروزه واکسن گارداسیل برای پیشگیری از ابتلا به انواع HPV 6،۱۱،۱۶،۱۸ ساخته شده است و برای افراد در سنین قبل از آغاز رابطه جنسی تجویز می گردد. این واکسن جهت جلوگیری از ایجاد سرطان در نواحی تناسلی برای زنان در سنین ۹-۴۵ و مردان ۹-۲۶ توصیه می گردد و این واکسن جهت درمان زگیل های موجود کاربردی ندارد اما از ابتلا به انواع دیگر که فرد به آن مبتلا نشده است جلوگیری میکند. این واکسن در سه دوره تزریق میشود تزریق دوم دو ماه بعد از تزریق اول و تزریق سوم شش ماه بعد از تزریق اول انجام می گردد و باعث ایجاد ایمنی در برابر انواع ذکر شده HPV میشود.
توصیه شده است دختران قبل از ازدواج یا در دوره دبیرستان این واکسن را تزریق کنند. حتی اگر کسی مبتلا به زگیل باشد باز هم از تزریق واکسن سود خواهد برد.
شاید این سوال برایتان مطرح شود اگر فرزندی دارید که حداقل ۹ سال سن دارد ،آیا فرزندم باید در برابر ویروس پاپیلومای انسانی(عامل زگیل تناسلی (HPV) ) واکسینه شود یا خیر؟
HPV یا زگیل تناسلی دهانی یک عفونت منتقله جنسی است که می تواند باعث ایجاد زگیل های تناسلی و سرطان دهانه رحم شود. مردان و زنان می توانند این ویروس را در رابطه جنسی منتقل کنند . این ویروس نقش مهمی در ابتلا به سرطان های دیگر از جمله سرطان های ولو، واژن، آلت تناسلی مرد، مقعد و گلو دارد. این ویروس همچنین می تواند با رابطه جنسی دهانی دلیلی بر ایجاد سرطان دهان باشد.

آیا واکسن گارداسیل مورد تایید است؟

این واکسن توسط سازمان غذا و داروی امریکا FDA برای استفاده در زنان ۹-۲۶ ساله برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم، واژن و ولو زگیل تناسلی و سرطان مقعد و همچنین برای مردان ۹ تا ۲۶ ساله برای پیشگیری از زگیل های تناسلی و سرطان مقعد مورد تایید قرار گرفته است .

آیا واکسن گارداسیل برای مردها نیز مفید است؟

واکسن گارداسیل که نام دیگرش silgard است، واکسنی است که برای پیشگیری انواع مشخصی از HPV خصوصا تیپ ۶،۱۱،۱۶،۱۸ است کاربرد دارد .بنابراین حدود ۶۰-۷۰%سرطان های دهانه رحم را پیشگیری می کند همچنین سرطانهای مقعد ، ولو ،واژن ، و آلت مردان را نیز که با این تیپ HPV ها ارتباط دارند پیشگیری می کند.
همچنین از تیپ های ۱۱ و ۶ که ۹۰% زگیل های تناسلی را ایجاد می کند پیشگیری می کند .بنابراین واکسن گارداسیل ۹۰% زگیل های تناسلی را نیز پیشگیری می کند .
این واکسن زگیلهای موجود را درمان نمی کند اما برای افرادی هم که دچار زگیل شده اند توصیه می شود زیرا از انواع دیگر HPV که فرد دچار آن نشده است جلوگیری می کند .واکسن گارداسیل معمولا قبل از سنین نوجوانی و قبل از شروع فعالیت جنسی توصیه می شود این واکسن در سال ۱۹۸۰ کشف شد.
بعلاوه محافظت این واکسن از ویروسی HPV 6-11که مسبب ۹۰% زگیل های تناسلی هستند فرد را از زگیل های تناسلی شایع هم محافظت می کند.در سال ۲۰۱۲ گارداسیل توسط FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) تایید شد .
HPV مخصوصا تیپ ۱۶ در بعضی سرطانهای سروگردن نیز دخالت دارد .واکسن گارداسیل در زنان ۲۷-۴۵ سالگی هم بی خطر است و ممکن است در پیشگیری از زگیل تناسلی موثر باشد اما در پیشگیری از سرطان دهانه رحم گروه سنی موثر نیست .

واکسن زگیل تناسلی دهانی

آیا بیمه هزینه واکسن گارداسیل را پرداخت میکند؟
خیر.هزینه این واکسن در تعهد شرکتهای بیمه نمی باشد.

عوارض واکسن گارداسیل کدامند؟
تب و لرز، التهاب محل تزریق و حساسیت عمومی در بدن که در موارد نادر اتفاق می افتد.

عوارض :
شایعترین عارضه سردرد است .تب،تهوع ، سرگیجه، درد در ناحیه تزریق ، تورم ،خارش،غش کردن و آسیب به خود در ربع ساعت اولیه وجود دارد .معمولا ۱۵ دقیقه پس از انجام واکسن فرد را نگه می دارند چون امکان حساسیت به مخمر موجود در واکسن ممکن است سبب آلرژی شدید شود .در خانمهای باردار تزریق ممنوع است .همچنین کودکان زیر ۹ سال و افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند ممنوعیت دارد .
تداوم اثر این واکسن و مدت زمانی که فرد را حفاظت می کند هنوز کاملا مشخص نیست .گارداسیل از همه انواع سرطانهای دهانه رحم پیشگیری نمی کند .بنابراین مهم است بدانیم که زنان باید چل آپ( پاپ اسمیر ) و غربالگری از نظر سرطان رحم را انجام دهند .گارداسیل بعنوان درمان سرطانهای رحم ، مقعد و…. کاربرد ندارد.
آیا زدن واکسن با توجه به اینکه از پروتئین HPV درست شده است باعث آلودگی می شود؟
خیر، چون واکسن تنها از پروتئین ویروس ساخته شده و هسته آن را ندارد باعث آلودگی نمی شود.

چه کسانی نباید از واکسن گارداسیل استفاده کنند؟
۱- زنان شیرده
۲- زنان حامله
۳- افراد دارای ضعف سیستم ایمنی

برای مشاوره و درمان این بیماری ها  و سایر بیماری های فک، دهان و صورت می توانید با کلینیک دکتر اوصیاء تماس بگیرید. فراموش نکنید که خود درمانی و عدم رعایت دستورات و نکات تجویز شده توسط پزشک می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.