نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

محافظ دندان قروچه

محافظ دندان قروچه

محافظ دندان قروچه

دندان قروچه یا همان سایش دندان ها به یکدیگر می تواند اثرات جبران ناپذیری را بر روی دندان شما بر جای بگذارد. اگر شما هم به دندان قروچه دچار شده اید حتما نام محافظ دندان قروچه را شنیده اید. در این مقاله بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

محافظ دندان قروچه

محافظ

 

دندان قروچه

دندان قروچه یا سایش دندان ها به یکدیگر عملی غیرارادی است که در اکثر موارد در شب رخ می دهد بدون اینکه فرد خود از این عمل باخبر باشد. دندان قروچه می تواند صدمات سنگینی را به دندان وارد کند. از این رو محافظ دندان قروچه وسیله ای مناسب برای پیشگیری از بروز این صدمات است.

گارد دهان

گارد دهان که به آن محافظ دهان نیز گفته می‌شود به محافظت و کاهش ضربه‌ ای که به صورت وارد می‌شود کمک کرده و خطر ساییدگی و شکسته شدن دندان، آسیب رسیدن به زبان، لب، صورت یا فک را به حداقل می رساند. این محافظ ها معمولا بر روی ردیف های بالایی دندان ها قرار می گیرند و از زبان، لب و سطوح داخلی گونه ها محافظت می کند. نایت گارد پوششی است که بر روی دندان قرار می گیرد و در زمان ورزش و دندان قروچه استفاده می شود.

علت استفاده از محافظ های دندان قروچه

علت استفاده از محافظ دندان

 

محافظ دهان قروچه به پیشگیری از آسیب های عصبی به دندان، لق شدن، از دست دادن و شکسته شدن و خرد شدن دندان ها کمک می کند. این آسیب ها فقط به دندان خلاصه نشده و ممکن است بافت های نرم داخل دهان مانند زبان و لب را شامل شود. محافظ دندان قروچه از آسیب به این بافت ها نیز جلوگیری می کند.
محافظت از بریس ها یا بریج های دندانی برای کسانی که از این ابزار استفاده می کنند بسیار اهمیت دارد. اگر شما از این ابزار استفاده می کنید محافظ دندان برای شما کاملا مفید است و از آسیب دیدن این ابزارها جلوگیری می کند.

علت استفاده از نایت گارد

دندان قروچه شامل حرکت فک به جلو و عقب به همراه فشار در مدتی طولانی است. نایت گارد وسیله‌ای است که در دهان و در ردیف بالایی دندان قرار می‌گیرد تا از دندان قروچه و فشردن دندان‌ها به هم جلوگیری کند. محافظ‌ های دهان مانند لایه‌ای محافظ بین دندان‌های بالایی و پایینی عمل می‌ کنند.
این محافظ ‌ها با ایجاد فضایی در دهانتان از دندان‌های شما دربرابر دندان قروچه و فشرده شدن روی هم، که می‌تواند باعث سایش، شکستگی و خرد شدن آن‌ها شود و به عضلات فک‌ آسیب بزند، محافظت می‌کند. آن‌ها همچنین موجب راحتی فک شما در زمان خواب می‌شود.

چه کسانی به نایت گارد نیاز دارند؟

محافظ‌ های دهان برای تمامی کسانی که در ورزش های پربرخوردی مانند فوتبال، بوکس، هاکی روی یخ، بسکتبال، بوکس، لاکراس و هاکی چمن فعالیت دارند مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از این محافظ هیچ سن خاصی را شامل نمی شود. حتی کسانی که به ژیمناستیک یا دوچرخه سواری کوهستان و تخته اسکیت نیز مشغول هستند و احتمال آسیب به دهان آن ها وجود دارد بهتر است از محافظ دندان قروچه استفاده کنند.

انواع محافظ دهان و دندان

محافظ های دهان و دندان به سه دسته پیش ساخته، بجوشان و گاز بگیر و محافظ های سفارشی تقسیم می شوند.

محافظ‌ های دهانی پیش ساخته (STOCK)

محافظ دندان استوک

 

محافظ‌ های پیش‌ساخته (استوک) از قبل قالب گیری شده و آماده استفاده هستند. این دسته از محافظ‌ ها علاوه بر قیمت پایین و ارزان بودن، بزرگ و بدقواره هستند. این نوع محافظ را می توانید از بسیاری از فروشگاه های کالای ورزشی خریداری کنید. این محافظ ها باعث سخت شدن تنفس و صحبت کردن می شود. این محافظ های دندانی محافظت بسیار کمی از دندان می کنند یا در برخی از موارد اصلا محافظتی نمی کنند. دندان پزشکان استفاده از این محافظ ها را به هیچ عنوان توصیه نمی کنند.

محافظ دهان BOIL AND BITE (بجوشان و گاز بگیر)

BOIL AND BITE

 

این نوع از محافظ ها بهتر از نوع استوک در دهان جا می گیرند. برای تهیه آن می توانید به فروشگاه های کالای ورزشی مراجعه کنید. این نوع محافظ‌ از ماده‌ ی ترمو پلاستیک‌ ساخته می‌شود. همان طور که از نام این محافظ پیداست باید آن را در آب گرم قرار داد وسپس آن را دهان قرار داد. پس از قرار گیری در دهان باید از فشار انگشت و زبان برای فرم دهی و اصلاح شکل آن استفاده کرد.

محافظ‌ های دهان سفارشی

محافظ های سفارشی

 

این نوع محافظ‌، منحصر به فرد بوده و طبق دستورالعمل دندانپزشک طراحی و ساخته می شود. برای ساخته شدن آن باید دندان قالب گیری شود. با توجه به استفاده از مواد خاص و به دلیل زمانبر بودن و کار بیشتری که بر روی این نوع محافظ‌ ها انجام می‌گیرد، محافظ های سفارشی قیمت بالاتری نسبت به دیگر محافظ‌ های دهان دارند.

نحوه‌ی نگهداری و مراقبت از محافظ دهان

نگهداری از محافظ دندان قروچه

 

۱- به طور مرتب محافظ دندانی را نزد پزشک ببرید تا آن را مورد بررسی قرار دهد.
۲- در مورد زمان مناسب تعویض از پزشک سوال کنید. اما در صورت یافتن نشانه های فرسودگی آن را تعویض کنید. نیاز به تعویض در کودکان و نوجوانان بیشتر است زیرا دهان آن ها هنوز در حال رشد و تغییر است.
۳- محافظ دندان را با آب سرد یا شوینده های دهان قبل و بعد از هر استفاده بشویید.
۴- برای نگهداری محافظ دندان  آن را در ظرفی سوراخ دار و محکم نگه دارید. سوراخ در ظرف باعث می شود که گردش هوا به خوبی صورت بگیرد و از آسیب پیشگیری کند. اگر محافظ دهان آکرلیک باشد باید آن را داخل آب تمیز نگهداری کنید.
۵- برای جلوگیری از تغییر شکل محافظ دندان، از قرار دادن آن در گرمای شدید، سطوح داغ و یا نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.

قیمت محافظ‌ های دهان

زمانی که هزینه های زیاد ترمیم دندان یا کاشت آن در نظر گرفته شود هزینه پرداختی برای محافظ دندان بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. هزینه محافظ دندان قروچه در دندان پزشکی ها متفاوت است. شما می توانید پیش از شروع ساخت آن از پزشک خود درباره هزینه آن سوال کنید. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.