نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

مراحل ایمپلنت

مراحل ایمپلنت

مراحل ایمپلنت

پروتزهای ثابت و متحرک به بیمار در داشتن ظاهر قابل قبول کمک می کند. این پروتزها جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته هستند. یکی از بهترین پروتز های دندان که علاوه بر حفظ زیبایی طاهر از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می کند ایمپلنت است که در این مقاله بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت

 

ایمپلنت دندان برای کسانی که تعدادی از دندان های آن ها کشیده شده مناسب است. اما برای استفاده از این روش باید از سلامت کافی برخوردار باشید. زیرا کسانی که دیابت و یا بیماری لثه ایی کنترل نشده دارند و یا کسانی که در سرطان داشته و یا پرتو درمانی فک ها را انجام داده اند نمی توانند از این روش استفاده کنند. علاوه بر این افراد کسانی که استعمال دخانیات داشته و یا بیش از حد الکل مصرف می کنند به احتمال پایینی می توانند از این روش بهره مند شوند. در صورت تمایل به استفاده از این روش باید وضعیت پزشکی قبلی و فعلی خود را همراه با داروهایی که مصرف می کنید ( داروهای گیاهی که مصرف می کنید نیز باید به اطلاع پزشک برسد) را به اطلاع جراح دندان برسانید.

محل ایمپلنت

در خصوص محل و نحوه قرار دادن پروتز ایمپلنت دندان باید گفت که این امر نیاز به ارزیابی جامع سیستم فک و دهان دارد. این مساله شامل بررسی مدل دندان ها، بایت و عکس های سی تی اسکن است. تضمین محل دقیق ایمپلنت ها با کمک تصویر یرداری رایانه ای انجام می شود. در ادامه به بیان مراحل ایمپلنت می پردازیم.

مراحل ایمپلنت

 

مراحل ایمپلنت

 

مراحل ایمپلنت دندان به شرح زیر می باشد:
با قرار دادن استخوان در حفره استخراجی دندان باعث محافظت از حجم استخوان مورد نیاز برای کاشت دندان می شود. البته باید گفت که برای بازسازی و رشد مجدد استخوانی که از بین رفته است روش هایی وجود دارد که حجم استخوان ضروری را برای اتصال پروتز ثابت دندان ایمپلنت را ارائه می کند.
در واقع، یکی از دلایل اصلی استفاده از ایمپلنت دندان محافظت از استخوان فک است. زیرا استخوان فک وقتی دیگر دندانی برای محافظت کردن ندارد دچار بازجذب شده که یک فرآیند قطعی و نرمال است. در این فرآیند فک در صورت عدم وجود دندان دچار تحلیل و از بین رفتن دندان می شود. تا به امروزه باید گفت تنها پروتز ایمپلنت توانسته این فرآیند را متوقف کرده و از استخوان محافظت کند.

ارزیابی ایمپلنت

ارزیابی و برنامه ریزی ترمیم و تعویض ایمپلنت، ساخت روکش، بریج دندان یا دندان مصنوعی که در بالای ایمپلنت قرار می گیرد و در دهان شما نمایان هستند، جزیی از مراحل ایمپلنت هستند که به یک تیم دندان پزشکی نیاز دارد. البته باید گفت که رعایت بهداشت دهان و دندان و ویزیت دوره‌ای منظم انتظار می‌رود که عمر بریج دندان بیش از ۱۰ سال باشد. مراحل ایمپلنت شامل جراحی و روکش دندان نیز می شود که در ادامه به بیان آن می پردازیم.

جراحی

ایمپلنت نیاز به جراحی فک دارد. در این جراحی کانال های دقیقی در استخوان فک ایجاد می شود. سپس ایمپلنت ها در محل مورد نظر قرار داده می شود تا در تماس با نزدیک با استخوان قرار گیرند. جوش خوردن ایمپلنت به استخوان بین دو تا شش ماه طول می کشد.

روکش دندان

روکش دندان

 

همزمان و یا پس از جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک، روکش اباتمنت به ایمپلنت متصل می شود. این دستگاه ایمپلنت را به عاج ( فرم دندانی ) متصل می کند که جایگزین بخش دندانی می شود که در دهان مشاهده می شود. عاج سفارشی به روکش ابوتمانت متصل شده و آن را برای همیشه سرجای خود نگه می دارد. وقتی عاج سر جای خود قرار می گیرد نمی توان آن را از دندان طبیعی تشخیص داد.

روش دوم

همانند روش قبلی، روکش ها یا ابوتمانت های موقتی در ایمپلنت تا اتمام فرآیند درمان قرار داده می شوند. پس از درمان، روکش های ابوتمانت دائمی به ایمپلنت ها متصل می شوند. این روکش ها می توانند به روکش ها یا بریج هایی که آزمایشگاه دندان پزشکی می سازد و مشابه دندان های موجود هستند، متصل می شوند. در مرحله پایانی پروتز دندان، بریج سفارشی که جایگزین دندان های متعدد می شود، به ابوتمانت ها متصل می شود. پروتز بدون اختلال ایجاد کردن در دندان های سالم نزدیک آنها بکار گرفته می شود و فرآیند از بین رفتن استخوان متوقف می شود.

تعداد ایمپلنت ها

در صورت از بین رفتن دندان های پایینی، بین دو تا شش ایمپلنت برای نگهداری از پروتزهای ردیف پایین مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت از بین رفتن دندان های ردیف بالایی حداقل چهار ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای ایمپلنت

استخوان فک برای حفظ شکل خود به تحریک نیاز دارد. استخوان آلوئول دور دندان ها قرار گرفته و از آن ها محافظت می کند. تحریک مورد نیاز این استخوان از خود دندان ارائه می شود. با از دست رفتن دندان استخوان آلوئول به دلیل عدم تحریک کم کم از بین می رود. هر چه تعداد این دندان ها بیشتر باشد عملکرد بیشتر کاهش پیدا می کند. کاهش عملکرد و از بین رفتن استخوان باعث به وجود آمدن مشکلاتی در زمینه زیبایی و عملکردی می شود. در کسانی که تمامی دندان های خود را از دست داده اند پس از بین رفتن استخوان آلوئول استخوان زیری نیز کم کم از بین می رود. پروتز دندان ایمپلنت چون به استخوان فک متصل می شود و با جراحی در استخوان کار گذاشته می شود مانع از بروز چنین مشکلاتی می شود. این موضوع به عنوان بزرگترین مزیت برای ایمپلنت شناخته می شود.

نگهداری

با قبول هزینه کاشت دندان ( ایمپلنت ) پروتزهای شما عموما با مشکلی روبه رو نمی شوند. پروتزها توسط پزشک قابل حمل و تعویض هستند. بنابراین در صورت آسیب دیدگی یا فرسوده شدن می توان آن ها را تعویض کرد. این کار بدون اینکه بر روی پروتز دندان بگذارد انجام می شود.
استفاده از مسواک، نخ دندان و ابزارهای مخصوص تمیز کردن ایمپلنت بدون آسیب رساندن به سطح فلزی زیر بافت لثه برای کنترل زیست لایه باکتری ضروری است. علاوه بر این شما باید به دندان پزشک مراجعه کنید تا حفظ یکپارچگی استخوانی حاصل شده را بررسی کند. همچنین عملکر مناسب روکش کاری، بریچ یا دندان های مصنوعی نیز باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

در صورت تمایل و نیاز به مشاوره بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.