نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

پروتز ثابت و متحرک دندان

پروتز ثابت و متحرک

پروتز ثابت و متحرک

امروزه زیبایی برای تمامی انسان ها مورد اهمیت قرار گرفته است. دندان و زیبایی آن یکی از پارامترهای مهم این زیبایی هستند که برخی از انسان ها به دلایلی از این زیبایی محروم هستند. در این مقاله به نقش پروتز در زیباسازی و بازسازی دندان های از دست رفته می پردازیم.

پروتز ثابت و متحرک دندان چیست؟

پروتز ثابت و متحرک

 

باید در ابتدا بگوییم که منظور از پروتز دندان، دندان مصنوعی یا تعویض دندان است. این پروتزها انواع مختلفی دارند از روکش های ساده که برای ترمیم دندان استفاده می شود تا پروتزهای کامل دندان ( عموما دندان مصنوعی نامیده می شود ) شامل پروتز دندان می نامند. پروتزهای ثابت و متحرک به دلایل زیبایی و پزشکی توسط دندان پزشکان مورد استفاده قرار می گیرند. بیمارانی که به پروتز احتیاج پیدا می کنند به دلیل ظاهر نامناسب یا نداشتن دندان در دهان زیبایی خود را ناقص می بینند به همین خاطر پزشک با تعویض دندان و یا سفید کردن آن ( بلیچینگ ) زیبایی را به شما باز می گرداند.

انواع پروتز دندان

پروتزهای ثابت و متحرک با توجه به تنوعی که دارند کاربردهای متفاوتی را خواهند داشت که در زیر به آن اشاره می کنیم:

پروتز جزیی دندان یا روکش

روکش دندان

 

در صورت آسیب دیدن یا شکستن دندان با توجه به اینکه ریشه بدون تغییر می ماند روکش یا همان پروتز جزیی توسط دندانپزشک توصیه می گردد. در این روش ناحیه ی آسیب دیده از بین رفته و تنها ریشه اصلی دندان باقی می ماند سپس بر روی ریشه، روکش قرار داده خواهد شد. در صورت مراقبت درست از روکش، این نوع از پروتز به مدت ۱۵ سال دوام خواهد آورد. اما احتمال این وجود دارد که با گذشت زمان بشکند. بیمارانی که بر روی دندان خود روکش دارند عموما با گاز گرفتن مواد خوراکی مشکلی نداشته و کم کم به روکش در دهان خود عادت می کنند. روکش دندان نوعی از پروتزهای ثابت است.

ایمپلنت

ایمپلنت نوع جدیدی از پروتز ثابت دندان است. در این روش یک میله از جنس تیتانیوم در داخل فک بیمار قرار داده می شود. در واقع یک دندان جدید از مینا برای بیمار ساخته شده و در داخل فک او قرار داده می شود. این روش برای بیمارانی که تعدادی از دندان های جلویی آن ها افتاده است می تواند بسیار مناسب باشد زیرا ایمپلنت را می توانند به عنوان پروتز دندان های جلویی خود انتخاب کنند. ایمپلنت از نظر زیبایی تقریبا با دندان های طبیعی تفاوتی ندارد و برای تمیز کردن آن نیازی به جدا کردن آن نیست. ایمپلنت نوعی از پروتزهای ثابت است. برای اطلاع از هزینه ایمپلنت باید با پزشک مشورت کنید.

صفحه های دندانی

صفحه های دندانی

وقتی بیمار دندان های زیادی را در یک طرف از دهان خود از دست داده یا باید چندین دندان خود را بکشد توصیه دندان پزشک استفاده از صفحه های دندانی است. صفحه دندانی یا دندان مصنوعی جزیی همراه با چسب دندان مصنوعی نامیده می شود. صفحه دندانی به کاهش مشکلات هم تراز کردن بایت دندان که در اثر از دست دادن دندان و جایگزین نشدن آن به وجود می آید، کمک کرده و جایگزین دندان های افتاده می شود.
در این روش قرار دادن پروتز دندان به چندین جلسه درمانی نیاز دارد. در ابتدا بایت کنونی بیمار مورد ارزیابی قرار گرفته و از آن یک قالب گرفته می شود تا اندازه صفحه دندان مشخص گردد. سپس صفحه دندان در قسمت مورد نظر قرار می گیرد. در اکثر موراد این صفحات پس از نصب شدن نیازی به جدا شدن نداشته و عمکلرد آن شبیه دندان است.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی

 

این پروتز زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که دندان های ردیف بالا یا پایین همگی کشیده شده باشند. دندان مصنوعی می تواند از نظر نوع به دو صورت ژله ای و ثابت تقسیم شود. باید گفت که دندان مصنوعی قابل تعویض بوده و باید هر روز تمیز شود. قرار دادن دندان مصنوعی در دهان شباهت زیادی به قرار دادن صفحه های دندانی دارد. در ابتدا باید از بیمار قالب گرفته شده تا دندان مصنوعی بر اساس آن ساخته شود.
پس از قرار دادن دندان مصنوعی در محل مورد نظر پزشک در مورد نحوه مراقبت و تمیز کردن دندان ها به بیمار آموزش می دهد. در خصوص هزینه دندان مصنوعی باید بگوییم که این هزینه با توجه به تجربه دندان پزشک، موارد مورد استفاده و زمان مورد نیاز برای ساخت متفاوت است. این هزینه پس از ارزیابی دندان های شما توسط پزشک با شما در میان گذاشته خواهد شد.
دکتر اوصیاء متخصص بیماری های دهان و دندان پذیرای شما عزیزان می باشد. در صورت تمایل می توانید جهت درمان بیماری های دهان و دندان خود با ما تماس بگیرید.