نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

پری کرونیت چیست؟

پری کرونیت چیست؟

زمانی کە دندان عقل بە صورت نیمە نهفتە رشد می کند قسمتی از سطح دندان توسط لثه پوشیدە می شود . اگر دندان مقابل آن روییده باشد، باعث قرار گیری دندان روی این لثه و جویده شدن لثه می شود که این امر در طولانی مدت باعث التهاب و درد زیاد لثه خواهد شد.

برای رفع این عارضه، یا بایستی قسمت لثه که در معرض جویدگی قرار دارد برداشته شود کە این کار چندان کارساز نیست چون لثه مجددا رشد می کند یا دندان کشیدە شود.

درمان پری کرونیت

پری کرونیت چیست؟

پِری کرونیت (Pericoronitis) به عفونت باکتریایی گفته می شود که در بافتهای نرم اطراف تاج دندان (بخش سفید رنگ دندان که بیرون از لثه قرار دارد) اتفاق می افتد.

“پری” به معنی اطراف و “کرون” به معنی تاج دندان و پسوند “یت” به معنی التهاب است بنابراین پری کرونیت به معنی التهاب اطراف تاج دندان می باشد.

در اغلب موارد پری کرونیت در دندانهای عقل دیده می شود.

پیش از این که در مورد عفونت اطراف دندان توضیح بدهیم، باید با اصطلاح “دندان نیمه نهفته” یا “دندان نیمه بیرون زده” آشنا شوید.

دندان نیمه بیرون زده به دندانی گفته می شود که بخشی از قسمت تاج آن در زیر لثه مانده و بخشی از آن از لثه بیرون زده است. گاهی این وضعیت موقتی است و دندان به تدریج کامل بیرون می زند و در برخی موارد اگر اقدامی صورت نگیرد این وضعیت ماندگار خواهد بود.

چرا دندان عفونت می کند؟

پری کرونیت در اثر رشد بیش از حد باکتریهای موجود در دهان اتفاق می افتد. هنگامی که باکتریها در نواحی دور از دسترس مسواک در دهان تجمع می یابند و تمیز نمی شوند، عفونت ایجاد می کنند.

در مواردی که دندان عقل به صورت نیمه بیرون زده باشد، پناهگاه امنی برای باکتریها فراهم می کند و پلاک و باکتریهای تجمع یافته در جوار آن رشد و تکثیر می یابند.