نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

مواد پروبیوتیک چیست؟

منظور از مواد پروبیوتیک چیست؟

اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد(FAD) و سازمان بهداشت جهانی (WHO)پروبیوتیک را اینگونه تعریف می‌کند: «پروبیوتیک‌ها میکرو ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف کافی آنها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می‌شود.

نسل جدید محصولات لبنی در حال حاضر با فرآورده‌های پروبیوتیکی مختلفی در جهان تولید و عرضه می‌شوند. انواع نوشیدنی‌های پروبیوتیک، شیر، انواع پنیر، دوغ ، بستنی، خامه ترش، شیر بدون چربی و نوشیدنی‌های به دست آمده از دوغ، کره از جمله این محصولات هستند. ماست یکی از محصولاتی است که به عنوان یک فرآورده پروبیوتیک بالقوه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

ماست پروبیوتیک

ماست پروبیوتیک علاوه بر تأمین باکتری‌های زنده، مواد مغذی با ارزشی هم چون کلسیم پروتئین در اختیار بدن قرار می‌دهد.

پوسـیدگی دندان شـایعتـرین بیمـاری مـزمن دوران بلـوغ محسـوب میگردد که برنامه غذایی، میکروبهای بزاق و پاسـخ میزبـان در ایجاد آن نقش دارد  باکتریهای مرتبط بـا پوسـیدگی دندان استرپتوکوک موتانس و لاکتوباسیلها میباشـند  جهت پیشـگیری از پوسـیدگی حـذف میکروارگانیسمهای مرتبط با پوسیدگی از محیط دهان نه تنها سخت بلکه غیر معقول بـه نظـر مـیرسـد، از ایـن رو راههـای جایگزین که روی اکولوژی محـیط دهـان مـوثر باشـند مـورد بررسی قرار گرفته انـد. بـاکتری درمـانی، یـک راه درمـانی آلترنـــاتیو اســـت کـــه باعـــث رقابـــت جهـــت جـــایگزینی میکروارگانیسمها مـیشـود. یکـی از معمـولتـرین روشهـای باکتری درمانی در کلینیک استفاده از باکتریهای پروبیوتیـک میباشد.

پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها و مخمرهایی هستند که برای سلامتی بدن به ویژه برای سیستم گوارش مفیدند. معمولا باکتری ما را یاد بیماری می‌اندازد، اما بدن ما پر از باکتری است، شامل باکتری‌های مفید و مضر.  پروبیوتیک‌ها در دسته‌ی باکتریهای مفید هستند..

از فواید دیگر پروبیوتیکها در بدن میتوان به تاثیر آنها برکاهش میزان عفونتهای قارچی در دهان و به خصوص در افراد باسیستم ایمنی تضعیف شده اشاره کرد.