نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

۵ عامل مهم تغییر رنگ و زردی دندان

5 عامل زردی دندان

مسواک زدن و نخ کشیدن، راهکارهای روزمره برای حفظ دندان ها به‌ صورت براق، سفید و سالم می هستند. با این‌ حال اگر شما احساس می کنید لبخند شما فاقد درخشندگی و جذابیت لازم است و یا اینکه دندان هایتان بیشتر از حد معمول زرد هستند، بهتر است بدانید که شما تنها نیستید! زمانی که آکادمی بهداشت دندان آمریکا در یک نظرسنجی از مردم سوال کرد که بیشترین چیزی را که در مورد لبخند خودشان می‌خواهند بهبود ببخشند چه چیزی است، شایع‌ترین و پرتکرارترین پاسخ مربوط به درخشندگی و سفیدی دندان‌هایشان بود. همچنین انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا اعلام کرده است که ۹۰ درصد از مراجعه کنندگان به این ارگان خواهان سفید کردن دندان‌هایشان بوده‌اند.
اگر قصد سفید کردن دندان‌های خودتان را دارید، ابتدا واقعیات و حقایق را در مورد آن بدانید. در اینجا ۵ مورد از رایج‌ترین دلایل برای زردی دندان و تغییر رنگ دندان را بیان می کنیم.

دلیل تغییر رنگ دندان‌ها چیست؟

دندان های شما با گذر زمان به دلایل مختلف تغییر رنگ داده و سفیدی و درخشندگی خود را از دست می دهند اما دلیل این امر چیست؟

۱)  غذا و نوشیدنی
قهوه، چای و بسیاری از نوشیدنی‌ها اصلی‌ترین دلایل لکه‌ دار شدن دندان‌ها می‌باشند و دلیل آن‌هم وجود عناصری به نام رنگزا یا فام زاها (chromogens) در آن‌ها می باشد که به قسمت خارجی دندان یا همان مینای دندان می چسبند به گونه ای که جدا شدن آن‌ها به‌سختی صورت می‌گیرد.

۲) استفاده از تنباکو
دو ماده شیمیایی به نام‌های تار و نیکوتین که در توتون یا تنباکو وجود دارند باعث ایجاد لکه‌های کدر و تاریک بر روی دندان می‌شوند. تار به‌طور طبیعی دارای رنگی قهوه‌ای و مایل به سیاه می‌باشد ولی نیکوتین تا زمانی که با اکسیژن ترکیب نشده باشد، بی رنگ است و پس از ترکیب شدن با اکسیژن به یک ماده زرد رنگ تبدیل می‌شود. پس اگر از سیگار، قلیان و یا دخانیات دیگر استفاده می کنید و یا در معرض دود این مواد قرار دارید باید تلاش زیادی برای جلوگیری از زردی دندان و تغییر رنگ دندان انجام دهید.

۳) سن
در زیر پوسته بیرونی و سفید دندان (مینای دندان) یک ناحیه نرم تر به نام عاج دندان وجود دارد. به مرور زمان و به وسیله مسواک زدن مینای دندان نازک‌تر شده و قسمت بیشتری از عاج دندان دیده می‌شود که رنگ کدر تری دارد. استفاده از خمیر دندان مناسب و مسواک زدن صحیح و به اندازه می تواند تاثیر بسزایی در کندتر شدن این عامل به همراه داشته باشد.

۴) تروما یا آسیب دیدگی
اگر ضربه‌ای به دهان و یا دندان‌های شما وارد شده باشد، دندان‌ها ممکن است در واکنش به آسیب احتمالی تغییر رنگ بدهند و بیشتر رنگ عاج دندان را نشان دهند. برای ترمیم این دندان ها و برای جلوگیری از بیشتر شدن نتایج این آسیب دیدگی حتما به دندان پزشک متخصص مراجعه کنید.

۵) داروها
تیره شدن دندان‌ها می‌تواند یک عارضه جانبی از طرف داروهایی مانند آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد اضطراب و داروهای فشارخون بالا باشد. کودکانی کم سن و سالی که در معرض آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین و داکسی¬سایکلین هستند(مانند نوزادانی که در رحم مادر هستند و یا نوزادان دیگری که در معرض این داروها قرار دارند)، در هنگام شکل و فرم گرفتن دندان‌هایشان امکان تغییر رنگ آنها وجود دارد. همچنین شیمی درمانی و رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن هم می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها گردد.

چطور با تغییر رنگ و زردی دندان مقابله کنیم؟

راهکار های زیادی برای مقابله با زردی دندان وجود دارد که از جمله آن می توان به استفاده از خمیردندان های سفید کننده اشاره کرد. البته هیچ کدام از این خمیر دندان ها نمی تواند جایگزین راهکار های تخصصی پزشکی مانند بلیچینگ دندان باشد. در صورتی که برای سفیدی دندان های خود و داشتن لبخندی زیبا کوشا هستید پیشنهاد می کنیم برای مشاوره با دکتر محمدعلی اوصیاء تماس بگیرید تا از مشاوره و راهکارهای بدون دردسر و موثر سفیدی دندان با خبر شده و از بروزترین متدها برای سفید شدن دندان بهره مند شوید.

برای مطالعه بیشتر:

WebMD

Medical NEWS Today