نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

۵ سوال متداول در مورد ایمپلنت دندان

سن اصلاح طرح لبخند

ایمپلنت

ایمپلنت دندان جایگزین دائمی برای ریشه های دندان می باشند. ایمپلنت ها می توانند به صورت ثابت و همیشگی جایگزین دندان های شما شوند و با دندان های طبیعی کاملا مطابقت داشته باشند. در ادامه به ۵ سوال متداول در مورد ایمپلنت دندان پاسخ خواهیم داد:

  1. ایمپلنت های دندان موفق هستند؟

    میزان موفقیت در ایمپلنت های دندان بسته به جایی که در فک وجود دارد متفاوت است اما به صورت کلی این ایمپلنت ها میزان موفقیتی ۹۸ درصدی دارند. ایمپلنت ها با مراقبت صحیح می توانند یک عمر طولانی تر داشته باشند.

  2. آیا هرکسی می تواند از ایمپلنت های دندان استفاده کند؟

    هر کسی که به اندازه کافی سالم باشد و بتواند دندان های طبیعی خود را بکشد و یا جراحی کند می تواند از ایمپلنت های دندان استفاده کند. به طور کلی کسانی که می خواهند از ایمپلنت ها استفاده کنند باید دارای لثه های سالم و تراکم استخوان فکی قوی باشند که بتواند آنها را نگه دارد. کسانی که استعمال دخانیات و سیگار دارند و یا کسانی که بیماریهایی مانند دیابت و فشار خون دارند و همچنین کسانی که تحت شیمی درمانی و یا رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن هستند شرایط استفاده از ایمپلنت را نخواهند داشت و وجود یکسری عادت های غلط مانند دندان قروچه که می‌تواند باعث ترک خوردن و ضعف دندان‌ها شود برای ایمپلنت ‌ها نیز می‌تواند بسیار خطرناک باشد. برای این افراد تجویز کردن یا نکردن ایمپلنت به نظر پزشک بستگی دارد.

    مراحل ایمپلنت

  3. آیا بیمه های درمانی هزینه های ایمپلنت دندان را پوشش می دهند؟

    به طور کلی ایمپلنت های دندان تحت پوشش بیمه های دندان پزشکی نیستند چرا که ایمپلنت ها به عنوان عمل زیبایی شناخته می شوند. البته ممکن است بنا به قراردادی که با بیمه مربوطه دارید این امکان برای شما فراهم شده باشد که از خدمات بیمه ای استفاده کنید. بیمه های درمان تکمیلی معمولا دارای سقف پوششی هستند که در مورد دندان هم همینطور است. در مورد بیمه ایمپلنت ها باید از دندان پزشک خودتان سوال کنید که با بیمه ها قراردادی دارد یا خیر.

  4. ایمپلنت دندان شامل چه چیزهایی می شود؟

    اولین گام در روند ایمپلنت دندان، ایجاد یک طرح درمان فردی می باشد. این برنامه و طرح توسط یک تیم از متخصصان آموزش دیده و با تجربه در عمل های جراحی دهان و ترمیم دندان با توجه به نیازهای خاص شما و ایمپلنتی که برای شما در نظر گرفته شده است ارائه می شود.
    در مرحله بعدی پایه ی ایمپلنت که از جنس تیتانیوم می باشد به عنوان ریشه دندان در استخوان فک قرار داده می شود. همزمان با التیام پیدا کردن فک، استخوان در اطراف پایه ایمپلنت رشد کرده و کاملا آن را پوشش می دهد و اصطلاحا می گویند که ایمپلنت به استخوان فک جوش می خورد. این فرایند از ۶ تا ۱۲ هفته طول می کشد.
    پس آن که ایمپلنت به استخوان فک جوش خورد از یک قطعه کوچک به اسم اباتمنت استفاده می شود برای نگه داشتن ایمپلنت استفاده می شود و مدتی بعد از قرار دادن اباتمنت و التیام پیدا کردن لثه ها و یکپارچه شدن ایمپلنت و استخوان فک دندانپزشک شما قالب دندان را گرفته و متناسب با تمام دندان ها قسمت نهایی آن را درست و نصب می کند که تاج دندان معروف است.
    در مرحله آخر هم دندانپزشک کارهای نهایی را برای طبیعی جلوه دادن دندان انجام می دهد و از آنجایی که ایمپلنت داخل استخوان فک قرار گرفته کاملا شبیه به دندان های طبیعی به نظر می رسند و احساس و عملکردی مشابه با دندان های طبیعی خواهند داشت.

  5. آیا ایمپلنت درد و ناراحتی ایجاد می کند؟

    اکثر افرادی که از ایمپلنت دندان استفاده نموده اند می گویند که ناراحتی و درد بسیار کمی در این روش وجود دارد. در طول این روش بیهوشی موضعی مورد استفاده قرار می گیرد و اکثر بیماران درد آن را بسیار کمتر از درد کشیدن دندان می دانند. پس از ایمپلنت درد ناشی از سوراخ کردن فک را می توان با داروهای مسکنی مانند تیلنول (Tylenol) یا ماترین (Motrin) تسکین داد.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

ایمپلنت ها به دلیل اینکه در استخوان فک قرار داده می شوند و کاملا مشابه دندان های واقعی هستند بنابراین نیازمند مراقبت هایی مانند دندان های واقعی از جمله مسواک زدن، نخ کشیدن دندان ها، شستشو با دهانشویه ها، بررسی های منظم و رعایت کامل بهداشت دندان است.
افرادی که از ایمپلنت استفاده می کنند باید از کشیدن سیگار، خوردن قهوه و نوشیدن چای در سه روز اول پرهیز کنند. به طور کلی استفاده از سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی موفقیت کاشت ایمپلنت را کاهش می دهند.