نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

پر کردن غیر مستقیم دندان

پر کردن دندان با کامپوزیت

پر کردن غیر مستقیم دندان

پر کننده های غیر مستقیم مانند پرکننده کامپوزیت یا مواد همرنگ دندان هستند با این تفاوت که آنها در لابراتوار دندانپزشکی های دندانپزشکی ساخته می شوند و قبل از نصب نیاز به یک یا دو جلسه معاینه دارند. یا پرکننده های غیر مستقیم زمانی استفاده می شوند که ساختار دندان اصلی به شدت آسیب دیده و پر کردن به تنهایی دوام لازم را ندارد.

در اولین جلسه معاینه قسمت های پوسیده دندان توسط دندانپزشک حذف خواهد شد و با مواد مخصوص پر کردن دندان فضای خالی پر خواهد شد. در جلسه بعدی بعد از تراش دادن دندان و مواد پر شده آن برای آماده سازی، برای مشخص کردن شکل دندان و اطراف آن قالب گیری صورت می گیرد. قالب به یک کارگاه دندانپزشکی ارسال می شود و به این صورت پر کننده غیر مستقیم دندان در در کارگاه دندانپزشکی ساخته می شود. برای محافظت از دندان از پر کننده های موقت استفاده خواهد شد. در جلسه معاینه دوم پر کننده موقت برداشته خواهد شد و دندانپزشک عملیات ترمیم را شروع می کند. با توجه با فراهم بودن شرایط پر کننده غیر مستقیم دائمی را بر روی دندان آسیب دیده نصب خواهد کرد

دو نوع پر کننده غیر مستقیم وجود دارد که اینلی و آنلی می باشند و زمانی به کار برده می شوند که پر کردن کافی نباشد.

اینلی و آنلی دارای طول عمر بیشتر هستند و معمولاً تا ۳۰ سال دوام می آورند. این مواد می توانند از پرکننده های همرنگ دندان، پروسلین ها و حتی طلا ساخته شوند. اینلی و آنلی ساختار دندان را تضعیف می کنند اما نه به اندازه پر کننده های سنتی.

نوع دیگر از اینلی و آنلی پرکردن اینلی و آنلی مستقیم است که با روش هایی مشابه به روش های غیر مستقیم انجام می شود با این تفاوت که اینلی و آنلی مستقیم در مطب ها و کلینیک ها ساخته می شوند و می توانند همان جلسه معاینه اول نصب شوند. استفاده از اینلی و آنلی مستقیم یا غیر مستقیم بستگی به ساختار و بهداشت دهان و دندان دارد.

 

محافظت از پر کننده های غیر مستقیم دندان

برای نگهداری و حفاظت از دندان پر شده شده شما باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، برای تمیز کردن آن به صورت مرتب به دندانپزشک خودتان مراجعه نمایید، با استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید مسواک بزنید و از دهان شویه های آنتی باکتریال به صورت روزانه حداقل یک بار استفاده کنید. اگر دندانپزشک شما مشکوک شود که دندان پر شده شده شما ترک برداشته و نشتی داشته باشد (زمانی که قسمتی از مواد پر کننده به صورت کامل به بدنه دندان نچسبیده باشد، اجازه می دهد که بزاق دهان نفوذ کند و باعث تخریب آن شود) از اشعه ایکس برای بررسی وضعیت دندان شما استفاده خواهد کرد. اگر شما بعد از پر کردن دندان با روش مستقیم و یا غیر مستقیم دچار حساسیت شدید و یا احساس تیزی در دندان پر شده کردید و یا تکه ای از مواد پر کننده کنده شد با دندانپزشک خودتان تماس بگیرید.

 

کلینیک دندان پزشکی دکتر اوصیاء با در اختیار داشتن تجهیزات پیشرفته و کادر حرفه ای می تواند بهترین تجربه پر کردن غیر مستقیم را به برای شما به ارمغان بیاورد. هم اکنون برای پر کردن غیر مستقیم یا عادی دندان های آسیب دیده خود با کلینیک دندان پزشکی دکتر اوصیاء تماس بگیرید.