نماد سایت وبسایت رسمی دکتر اوصیاء

سفید کننده های دندان

سفید کننده دندان

مصرف فلوراید

نحوه کار کردن سفید کننده های دندان

سفیدکننده‌ های دندان دارای یک فرایند ساده هستند. محصولات سفیدکننده دندان معمولاً حاوی یک از دو ماده پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید هستند. فرایند عمل این مواد به گونه‌ای است که لکه‌ها را به قطعات کوچک‌تری تبدیل می‌کنند و این کار باعث می‌شود که لکه‌ها کم‌تر متمرکز شوند و کم‌رنگ‌تر گردند که این کار باعث روشن‌تر شدن رنگ دندان شما می‌شود

آیا سفیدکننده‌ ها روی همه دندان‌ها عمل می‌کنند؟

جواب این سوال منفی است . به همین دلیل است که قبل از تصمیم گرفتن در مورد استفاده از سفیدکننده‌ها باید به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید و با او صحبت کنید زیرا ممکن است که این مواد برای تمام دندان‌ها مناسب نباشد و آن‌ها را سفید نکند. به‌عنوان مثال این مواد ممکن است که بر روی دندان‌های زرد به خوبی عمل کند اما شاید دندان‌های قهوه‌ای و خاکستری به هیچ وجه سفید نشوند. سفیدکننده‌ها بر روی دندان‌های پر شده و روکش تاثیری نخواهد داشت و همین‌طور اگر دلیل زردی دندان‌ های شما دارو یا تروما باشد باز هم سفیدکننده‌ها بی اثر خواهند بود.

گزینه‌ها و راه‌های سفید کردن دندان‌ها

قبل از شروع با دندان‌پزشک خودتان صحبت کنید و اگر دندان‌های شما شرایط سفید کردن را داشتند، چهارراه برای درخشان‌تر کردن لبخندتان وجود دارد:

• خمیردندان‌های ضد لک

تمام خمیردندان‌ها به حذف لکه‌های سطحی از روی دندان‌ها کمک می‌کنند. به دنبال خمیردندان‌های سفیدکننده‌ای باشید که توسط انجمن دندان‌پزشکان آمریکا (ADA) تائید شده باشد. این خمیردندان‌ها دارای مواد صیقل دهنده‌ای اضافی هستند که باعث حذف لکه‌های دندان‌ها شده و البته برای دندان‌ها هم ایمن و بدون خطر می‌باشند. برخلاف سفیدکننده‌ها، این خمیردندان‌ها که به تایید ADA رسیده‌اند، رنگ دندان‌ها را تغییر نمی‌دهند و فقط می‌توانند لکه‌ها را از روی سطح دندان‌ها حذف کنند.

• سفید کردن دندان‌ها در مطب

این روش بلیچینگ نامیده می‌شود و در مطب دندان‌پزشک صورت می‌گیرد. در این روش با استفاده از مواد مخصوص ژله‌ای یا گارد پلاستیکی از لثه‌ها محافظت می‌شود، سپس مواد سفیدکننده با غلظت بالا بر روی دندان‌ها گذاشته می‌شود. ماده مؤثره بعضی از این مواد به‌صورت شیمیایی و با نور و یا گرما فعال می‌شود.

bleaching : بلیچینگ یا سفید کردن دندان‌ها درمانی است که در آن بد رنگی‌ها و رنگ‌دانه‌هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده است و حتی بعضی بدرنگی‌های ژنتیکی را برطرف و دندان‌هایی سفید و زیبا را به شما هدیه می‌کند.

• بلیچینگ در خانه با هماهنگی دندانپزشک


در این روش دندان‌پزشک می‌تواند یک ‌تری (tray) سفارشی برای سفید کردن دندان‌ها در منزل فراهم کند. روال کار به گونه‌ای است که دندان‌پزشک در یک جلسه از فک بالا و پایینی شما قالب گیری می‌کند و در جلسه بعد یک جفت‌ تری شفاف به شما تحویل می‌دهد تا به ‌اندازه لازم موادی که نیاز است روی دندان‌های شما باقی بماند تا سفید شوند. دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه قرار دادن تری و استفاده از آن توسط دندان‌پزشک به شما داده خواهد شد. این روش برای کسانی که در خانه احساس راحتی بیشتری می‌کنند مناسب باشد اما نسبت به در مطب زمان بیشتری را نیاز دارد.

•روش ترکیبی


 اساتید علم زیبایی بر این باورند که بهترین نتایج زمانی حاصل می‌شود که این روش‌ها باهم انجام بگیرند. یعنی ابتدا بلیچینگ در مطب و سپس بلیچینگ خانگی که طبعاً نتیجه‌گیری در زمان کم‌تر در بلیچینگ داخل مطب اتفاق می‌افتد اما نتایج ماندگارتر در نوع بلیچینگ در خانه حاصل می‌شود.

نحوه مراقبت سفید کننده ها از دندان

 

شما ممکن است که گزینه‌های زیادی را در اینترنت و یا فروشگاه محلی خودتان، مانند خمیر دندان و نوارهایی که باعث سفید شدن دندان می‌شوند مشاهده کنید. غلظت مواد سفیدکننده در این محصولات نسبت به غلظت سفیدکننده‌هایی که دندان‌پزشک شما استفاده می‌کند کمتر می‌باشد. اگر شما به خرید کیت‌های سفید کننده فکر می‌کنید، با دندان‌پزشک خودتان در مورد استاندارد بودن و یا مورد تایید بودن آن توسط انجمن دندان‌پزشکان مشورت کنید تا از ایمن و موثر بودن آن اطمینان داشته باشید.

عوارض جانبی استفاده از سفید کننده های دندان

بعضی از افرادی که از سفیدکننده‌های دندان استفاده می‌کنند دچار حساسیت دندان‌ها می‌شوند. این حساسیت زمانی به وجود می‌آید که پراکسید موجود در سفیدکننده‌ها از مینای دندان عبور کرده و به عاج دندان برسد و عصب‌های دندان شما را تحریک کند. البته بیشتر موارد این حساسیت‌ها موقتی است و پس از مدت ‌زمان کمی دوباره می توانید از سفیدکننده‌ها استفاده نمایید. همچنین باید توجه داشت که استفاده بیش‌ از حد از سفیدکننده‌ها می‌تواند به مینای دندان و لثه‌های آسیب برساند؛ بنابراین مطمئن شوید که از تمام حقایق و واقعیت‌ها اطلاع دارید و با دندان‌پزشک خودتان صحبت کنید و سپس اقدام به این کار نمایید.

نتیجه گیری

همواره نیاز است تا برای بهره مندی از نتیجه مطلوب روش های مختلف درمانی با دندان پزشک خود مشورت کنید. کلینیک دندانپزشکی دکتر اوصیاء به عنوان یکی از مطلوب ترین و مورد اعتمادترین مراجع برای دندانپزشکی زیبایی، همواره می تواند بهترین خدمات درمانی، بهداشتی و زیبایی را در حوزه دهان و دندان به شما ارائه دهد. همین امروز با مطب دندان پزشکی دکتر اوصیاء تماس بگیرید! 

 

برای مطالعه بیشتر :

WebMD